پایگاه اینترنتی حکمت و فلسفه ابیورد
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.
پایگاه اینترنتی حکمت و فلسفه ابیورد
پایگاه اینترنتی حکمت و فلسفه ابیورد

به انجمن حکمت و فلسفه ابیورد خوش آمدید
 
الرئيسيةمكتبة الصورأحدث الصورجستجو
سوال جستجو
نتائج البحث
بحث متقدم بحث متقدم
ثبت نامورود
فهرست پایگاه اینترنتی حکمت و فلسفه ابیورد

چرا آمریکا فیلسوف بزرگ ندارد ؟
گفتگویی با آلبر کامو
برترین هنر کدام است ؟

مدرنیته در برابر پست مدرنیته

شک و یقین در هنر وفلسفه

امر قدسیِ یونان و عسرت مدرنیته (متن کامل)

باشلار و گستره روانشناختی امر تخیل

شش پرسش اساسی درباره هنر پست مدرن

نيچه، داستايوسكي، نهيليسم
زیبایی شناسی اگزیستانسیالیستی و سینما

فلسفه موسیقی

میراثی از فلسفه باستان: موسیقی کیهانی

اسلاوی ژیژک و نگرشی روانکاوانه به سینما

زیباشناسی دیوید هیوم
مفهوم فرم در هنر
بازنمایی‌ در فلسفه‌ هنر

بررسی تطبیقی فن شعر ارسطو و بوطیقای خواجه نصیر طوسی

سنت آگوستین و ماهیت دیالکتیک هنر

تدریس شفا و قانون در اروپا

زندگینامه حکیم ارد بزرگ

آشنایی با دکتر غلامرضا اعواني
زندگی‌نامه ویتگنشتاین
آشنایی با پائولو فریره فیلسوف بزرگ تعلیم و تربیت
دکتر سید جواد طباطبایی

زندگينامه دكتر سيديحيي يثربي
زندگی و آثار کواین

براين مگي

ژیل دلوز

«ويلارد ون ارمان كواين»

زندگی و اندیشه ریچارد ررتی

دکتر ضیاء موحد

جان ديويي

دکتر سعید انواری

دکتر محمد خوانساری

دکتر نصرالله حکمت

دکتر قاسم پورحسن

دکتر عبدالکریم رشیدیان

دکتر فرشته نباتی

سر مایکل دامت

دکتر سروش دباغ

جان هیک

دكتر سيد احمد فرديد

لوئی ‌آلتوسر

دکتر کریم مجتهدی

زندگی من ؛ گفتگو با استاد ملکیان

داوریِ داوری و خروش سروش

دکتر محمد اردشیر

هیوم پیامبرِ ویتگنشتاین

اهمیت کارل پوپر - ماریو بارگاس یوسا

ریشه‌های جهانی شدن به قرن 16 باز می‌گردد

دونالد دیویدسن

نقد بومي سازي غايت و روش در علوم انساني

دو گفتگو راجع به مسائل فلسفه علم

نقد ايدئولوژی گرايی در علوم انسانی

روش بیزی و فلسفه شناخت

توصیف سودمند به جای تجویز در علوم اجتماعی

ماهیت علوم اجتماعی در رئالیسم انتقادی باسکار
"نقد گفتمان علوم انساني بومي"(جلد اول)
استقلال علوم و استقلال علل شناسی و خواص شناسی در علم
فرمول پذيری رياضياتی علوم
کامپیوتر شطرنج باز
در ابطال ناپذیری گزاره ی استقرایی
معمای مربوط به نسبیت.
کوانتوم مکانیک و دانش ذهنی
درباره نظریه انتخاب طبیعی داروین
حس نیروی جاذبه
معمارانیدن فلسفه پدیدارشناسی
دیالکتیک اثر هنری
هنر چهل تكه، زيبايي شناسي انتقادي آدورنو(1)
هنر چهل تكه: زيبايي شناسي انتقادي آدورنو (2)
فلسفه هنر از ديدگاه ماركس
فیلموسوفی Filmosophy
سینما بدون ذات
نگاهی به مد
نامه سرگشاده به فرويد
روانشناسی اگزیستانسیالیستی
نظریه ی شخصیت
فلسفه تشکیل و کامل شدن شخصیت درسن 5سالگی چیست
خلاقیت 'بخشی از دیوانگی است'
توهم یا واقعیت
منفعت طلبی
فوکو، عقلانیت و خواست جنون
تلاقي روان شناسي و علوم اعصاب
دفاع عبدالکریمی از هایدگر / آیا از ما می‌خواهند هایدگر نخوانیم؟
ویتگنشتاین و فلسفه ریاضی
داعش تدریس شیمی و فلسفه را ممنوع کرد!
زبان و زمینه، درآمدی بر فلسفه زبان
تعریف صدق نزد فرگه
نقدی بر هستی شناسی مفاهیم فرگه
جستجو
 
 

نتائج البحث
 
Rechercher بحث متقدم
المواضيع الأخيرة
»  81 Motivational Quotes By The The Philosopher Hakim Orod Bozorg Khorasani That Will Keep You High-Spirited
یک پارادوکس منطقی و پاسخ آن Icon_minitimeالأربعاء فبراير 10, 2021 5:07 pm من طرف پوریا آریازاده

»  25 Motivational Quotes By The The Philosopher Hakim Orod Bozorg Khorasani, The Author of The Red Book
یک پارادوکس منطقی و پاسخ آن Icon_minitimeالأربعاء فبراير 10, 2021 2:07 pm من طرف پوریا آریازاده

» 38 Insightful Quotes By The The Philosopher Hakim Orod Bozorg Khorasani That Will Polish Your Reasoning
یک پارادوکس منطقی و پاسخ آن Icon_minitimeالأربعاء فبراير 10, 2021 2:03 pm من طرف پوریا آریازاده

» 44 Quotes By The The Philosopher Hakim Orod Bozorg Khorasani, The Founder Of The Philosophy Of Orodism
یک پارادوکس منطقی و پاسخ آن Icon_minitimeالأربعاء فبراير 10, 2021 1:55 pm من طرف پوریا آریازاده

»  70 Top The The Philosopher Hakim Orod Bozorg Khorasani Quotes To Enlighten Your Mind
یک پارادوکس منطقی و پاسخ آن Icon_minitimeالأربعاء فبراير 10, 2021 1:53 pm من طرف پوریا آریازاده

»  The Philosophy of The Philosopher Hakim Orod Bozorg Khorasani
یک پارادوکس منطقی و پاسخ آن Icon_minitimeالإثنين فبراير 08, 2021 3:42 pm من طرف sahand

»  Quotes of The Philosopher Hakim Orod Bozorg Khorasani
یک پارادوکس منطقی و پاسخ آن Icon_minitimeالإثنين فبراير 08, 2021 3:39 pm من طرف sahand

»  10 Greatest The Philosopher Hakim Orod Bozorg Khorasani Quotes , Philosophy
یک پارادوکس منطقی و پاسخ آن Icon_minitimeالإثنين فبراير 08, 2021 3:36 pm من طرف sahand

»  25 Inspiring Quotes By The Philosopher Hakim Orod Bozorg Khorasani That Will Serve As An Anchor In Tough Times
یک پارادوکس منطقی و پاسخ آن Icon_minitimeالأحد فبراير 07, 2021 3:01 pm من طرف پوریا آریازاده

تدفق ال RSS

Yahoo! 
MSN 
AOL 
Netvibes 
Bloglines 
أفضل 10 أعضاء في هذا المنتدى
پوریا آریازاده
یک پارادوکس منطقی و پاسخ آن Vote_rcapیک پارادوکس منطقی و پاسخ آن Voting_barیک پارادوکس منطقی و پاسخ آن Vote_lcap 
sahand
یک پارادوکس منطقی و پاسخ آن Vote_rcapیک پارادوکس منطقی و پاسخ آن Voting_barیک پارادوکس منطقی و پاسخ آن Vote_lcap 
sarina
یک پارادوکس منطقی و پاسخ آن Vote_rcapیک پارادوکس منطقی و پاسخ آن Voting_barیک پارادوکس منطقی و پاسخ آن Vote_lcap 
vida 2
یک پارادوکس منطقی و پاسخ آن Vote_rcapیک پارادوکس منطقی و پاسخ آن Voting_barیک پارادوکس منطقی و پاسخ آن Vote_lcap 
mahshid
یک پارادوکس منطقی و پاسخ آن Vote_rcapیک پارادوکس منطقی و پاسخ آن Voting_barیک پارادوکس منطقی و پاسخ آن Vote_lcap 
elham akbari
یک پارادوکس منطقی و پاسخ آن Vote_rcapیک پارادوکس منطقی و پاسخ آن Voting_barیک پارادوکس منطقی و پاسخ آن Vote_lcap 
Admin
یک پارادوکس منطقی و پاسخ آن Vote_rcapیک پارادوکس منطقی و پاسخ آن Voting_barیک پارادوکس منطقی و پاسخ آن Vote_lcap 
بهاره
یک پارادوکس منطقی و پاسخ آن Vote_rcapیک پارادوکس منطقی و پاسخ آن Voting_barیک پارادوکس منطقی و پاسخ آن Vote_lcap 
behnam
یک پارادوکس منطقی و پاسخ آن Vote_rcapیک پارادوکس منطقی و پاسخ آن Voting_barیک پارادوکس منطقی و پاسخ آن Vote_lcap 
ورود
نام كاربر:
كلمه رمز:
ورود اتوماتيك در بازديدهاي بعدي: 
:: كلمه رمز خود را فراموش كرده ايد؟
أو


پایگاه اینترنتی حکمت و فلسفه ابیورد :: شناخت فلسفه :: فلسفه کلاسیک
 

 یک پارادوکس منطقی و پاسخ آن

اذهب الى الأسفل 
نويسندهپيام
mahshid

mahshid


تعداد پستها : 109
تاريخ التسجيل : 2014-10-09

یک پارادوکس منطقی و پاسخ آن Empty
پستعنوان: یک پارادوکس منطقی و پاسخ آن   یک پارادوکس منطقی و پاسخ آن Icon_minitimeالأحد أكتوبر 12, 2014 4:45 am

در این جستار کوتاه قصد دارم به یک معضل منطقی بپردازم که توسط رضا خامکی، از اعضای گروه فلسفه نو مطرح شد. در ابتدا توضیح دقیق تری از این معضل عرضه کرده و سپس تلاش می کنم نقص منطقی آن را به کمک نظریه ی مجموعه ها روشن کنم.
بگذارید ابتدا مثالی در این موضوع مطرح کنم:
در ابتدا یک نظام معنایی مشخص را ( که در این مورد یک نظام اخلاقی است ) فرض می کنیم که از سه قانون اساسی پایه تشکیل شده است. قوانین به شرح زیرند:
1) آن دسته از انسان هایی که به فقرا کمک می کنند، خوب هستند.
2) تمامی موجودات ظالم، بد هستند.
3) آن دسته از انسان هایی که باعث نابودی انسان های دیگر شوند، ظالم اند.
حال که نظام معنایی اخلاقی فوق را تعریف کردیم، می توانیم به مبنای قوانین آن، گزاره های زیر را استخراج کنیم:
4) بعضی از انسان ها خوب هستند. ( بنا به (1) این گزاره صحیح است. )
5) آن دسته از انسان هایی که باعث نابودی انسان های دیگر می شوند، ظالم، و بنا به (2) بد هستند. بنابراین می توانیم نتیجه بگیریم که بعضی از انسان ها، ظالم و بد هستند.
حال با فرض اینکه این پنج گزاره از نظر ارزش، صادق هستند، می توانیم به استنتاج زیر بپردازیم:
الف) بعضی از انسان ها ظالم اند.( گزاره ی (5) و در نتیجه صادق است. )
ب) هیچیک از موجودات ظالم، بد نیستند.( نقیض گزاره ی (2) و در نتیجه کاذب است. )
ج) از «الف» و «ب» : بعضی از انسان ها، بد نیستند.
گزاره ی (ج) را با توجه به اینکه نقیض «بد»، «خوب» می باشد، و نظام معنایی ما دوارزشی است، می توان به شکل زیر، بازنویسی کرد:
« بعضی از انسان ها، خوب هستند. »
در نتیجه گزاره ی (ج) که همان نتیجه می باشد، همان گزاره ی (4) و بنا به فرض اولیه، صادق می باشد. در نهایت مشخص می شود که صغرای استنتاج، صادق، کبرای آن کاذب، و نتیجه صادق می باشد. بنابراین می بینیم که در این مورد با وجود مقدمات بعضا کاذب، نتیجه ی صادق بدست آمده است. حال آنکه بنا به اصول منطق صوری، مقدمات و نتیجه باید از لحاظ ارزش با یکدیگر یکسان باشند. از اینرو باید تناقضی در قوانین اولیه ی این نظام معنایی وجود داشته باشد. در صورتی که می بینیم محدوده ی معنایی هر یک از قوانین، مجزا و به عبارت دیگر مجموعه های شامل مدلول ها، با یکدیگر اشتراکی ندارند که امکان تناقض فراهم شود. مشکل از کجاست؟
برای بحث دقیق تر، بحث را به صورت کلی و با بکارگیری نمادها مطرح می کنیم. در این مورد باید توجه داشته باشیم که این استنتاج وابسته به معنای گزاره ها نبوده و در مورد هر نظام معنایی دیگر، با این ساختار صوری صدق می کند.
بنابراین به جای نشانه های «ظلم»، «انسان»، «خوب» و «بد» نمادهایی انتخاب کرده و قوانین بنیادی نظام را به شکل زیر بازنویسی می کنیم:
1) بعضی xها، y هستند.
2) همه ی yها، z هستند.
3) بعضی xها، نقیض z هستند.
بنابراین به طور مشابه داریم:
الف) بعضی xها، y اند. (صادق)
ب) هیچ yای، z نیست. (کاذب)
ج) از (الف) و (ب): بعضی xها، z نیستند. (صادق)
نمادهای «y» و «z» تنها دلالت به مفاهیم و یا توابع شناسه ای می کنند، حال آنکه نماد «x» اشاره به مجموعه ای از اشیاء دارد که در داشتن خصوصیت خاصی مشترک اند. همچنین مفهومی که توسط نماد «z» نشانه گذاری شده است، ویژگی بخصوص دیگری نیز دارد، و آن این است که در هر نظام معنایی، به همراه نقیضش، یک جفت مفهومی دوارزشی را تشکیل می دهند، به این معنا که اگر شئی بتواند مطابق با آنها طبقه بندی شود، تنها امکان دارد که در یکی از این دو دسته ی «z» و مفهوم نقیضش جای گیرد. به عبارت دیگر، نقیض «z»، مانند آن یک و تنها یک مفهوم است، و نه مجموعه ای ازمفاهیم. مانند: «خوب و بد»
حال با توصیف این مقدمات، قصد دارم نشان دهم که نتیجه ی ارائه شده در استنتاج مذکور، برخلاف انتظار صادق نیست، بلکه با مجموع دو گزاره ی (1) و (2)، متناقض است.
نتیجه ی گزاره های (1) و (2) به این صورت است:
4) بعضی xها، z هستند.
همچنین گزاره ی سوم را داریم: 3) بعضی x ها، نقیض z هستند.
در اینجا به وضوح می بینیم که تعدادی از x ها مدلول دو مفهوم متناقض z و نقیض z هستند. آن دسته از x هایی که مدلول مفهوم z هستند، را در مجموعه ی A و آن دسته از x هایی که مدلول مفهوم «نقیض z» هستند، را در مجموعه ی B جای می دهیم. این دو مجموعه با هم هیچ اشتراکی ندارد. علت این امر آن است که اگر عضوی در هر دو مجموعه به طور همزمان جای گیرد، هم باید مدلول z باشد و هم نقیض آن، که به وضوح تناقض است.
همچنین اعضای هر کدام از مجموعه بر حسب اینکه مدلول مفاهیم بخصوصی چون z و نقیض آن هستند، در ویژگی خاصی با هم مشترک اند. مثلا در مثال مذکور، مجموعه ی A از اعضایی تشکیل شده است که همگی مدلول مفهوم «انسان های کمک کننده به فقرا» و به همین ترتیب مجموعه ی B از اعضایی که مدلول مفهوم «انسان های نابودکننده ی انسان های دیگر» هستند، تشکیل شده اند.
حال قادریم با این اطلاعات، قوانین و استنتاج نظام معنایی را بازتعریف کنیم:
1) اعضای مجموعه ی y، A هستند.
2) همه ی y ها، z هستند.
3) اعضای مجموعه ی B، نقیض z هستند.
به شکل مشابه می توانیم استنتاج را به این شکل مطرح کنیم:
الف) اعضای مجموعه ی y ، A هستند.
ب) هیچ y ای، z نیست.
ج) از (الف) و (ب): اعضای مجموعه ی z ، A نیستند.
حال با توجه به اینکه اعضای مجموعه ی A، طبق تعریف، همگی مدلول مفهوم z هستند، نتیجه ی گرفته شده، متناقض است. همچنین نتیجه، برخلاف آنچه به نظر می رسید، چیزی راجع به مجموعه ی B نمی گوید.
بنابراین می بینیم که اساسا پارادوکسی وجود ندارد. کبری قیاس، نامعتبر و در نتیجه، نتیجه هم نامعتبر است. به همین روی ادعای اولیه ی این مساله مبنی بر اینکه می توان استنتاجی را فرض کرد که مقدمات آن بعضا کاذب، اما نتیجه ی آن صادق باشد، به نظر می رسد که نادرست می باشد.

بازگشت به بالاي صفحه اذهب الى الأسفل
 
یک پارادوکس منطقی و پاسخ آن
بازگشت به بالاي صفحه 
صفحه 1 از 1
 مواضيع مماثلة
+
 مواضيع مماثلة
-
» معرفی کتاب: پوزیتیویسم منطقی
» اهمیت پاسخ های شهودی در آزمایش های ذهنی
» پارادوکس آزاداندیشی
» پارادوکس گورخر
» پاسخ «اریک پریست» ریاضیدان برجسته به «هاوکینگ»

صلاحيات هذا المنتدى:شما نمي توانيد در اين بخش به موضوعها پاسخ دهيد
پایگاه اینترنتی حکمت و فلسفه ابیورد :: شناخت فلسفه :: فلسفه کلاسیک-
پایگاه اینترنتی حکمت و فلسفه ابیورد :: شناخت فلسفه :: فلسفه کلاسیک+
پرش به:  
©phpBB | منتدى مجاني | منتدى مجاني للدعم و المساعدة | التبليغ عن محتوى مخالف | آخر المواضيع