پایگاه اینترنتی حکمت و فلسفه ابیورد
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.
پایگاه اینترنتی حکمت و فلسفه ابیورد
پایگاه اینترنتی حکمت و فلسفه ابیورد

به انجمن حکمت و فلسفه ابیورد خوش آمدید
 
الرئيسيةمكتبة الصورأحدث الصورجستجو
سوال جستجو
نتائج البحث
بحث متقدم بحث متقدم
ثبت نامورود
فهرست پایگاه اینترنتی حکمت و فلسفه ابیورد

چرا آمریکا فیلسوف بزرگ ندارد ؟
گفتگویی با آلبر کامو
برترین هنر کدام است ؟

مدرنیته در برابر پست مدرنیته

شک و یقین در هنر وفلسفه

امر قدسیِ یونان و عسرت مدرنیته (متن کامل)

باشلار و گستره روانشناختی امر تخیل

شش پرسش اساسی درباره هنر پست مدرن

نيچه، داستايوسكي، نهيليسم
زیبایی شناسی اگزیستانسیالیستی و سینما

فلسفه موسیقی

میراثی از فلسفه باستان: موسیقی کیهانی

اسلاوی ژیژک و نگرشی روانکاوانه به سینما

زیباشناسی دیوید هیوم
مفهوم فرم در هنر
بازنمایی‌ در فلسفه‌ هنر

بررسی تطبیقی فن شعر ارسطو و بوطیقای خواجه نصیر طوسی

سنت آگوستین و ماهیت دیالکتیک هنر

تدریس شفا و قانون در اروپا

زندگینامه حکیم ارد بزرگ

آشنایی با دکتر غلامرضا اعواني
زندگی‌نامه ویتگنشتاین
آشنایی با پائولو فریره فیلسوف بزرگ تعلیم و تربیت
دکتر سید جواد طباطبایی

زندگينامه دكتر سيديحيي يثربي
زندگی و آثار کواین

براين مگي

ژیل دلوز

«ويلارد ون ارمان كواين»

زندگی و اندیشه ریچارد ررتی

دکتر ضیاء موحد

جان ديويي

دکتر سعید انواری

دکتر محمد خوانساری

دکتر نصرالله حکمت

دکتر قاسم پورحسن

دکتر عبدالکریم رشیدیان

دکتر فرشته نباتی

سر مایکل دامت

دکتر سروش دباغ

جان هیک

دكتر سيد احمد فرديد

لوئی ‌آلتوسر

دکتر کریم مجتهدی

زندگی من ؛ گفتگو با استاد ملکیان

داوریِ داوری و خروش سروش

دکتر محمد اردشیر

هیوم پیامبرِ ویتگنشتاین

اهمیت کارل پوپر - ماریو بارگاس یوسا

ریشه‌های جهانی شدن به قرن 16 باز می‌گردد

دونالد دیویدسن

نقد بومي سازي غايت و روش در علوم انساني

دو گفتگو راجع به مسائل فلسفه علم

نقد ايدئولوژی گرايی در علوم انسانی

روش بیزی و فلسفه شناخت

توصیف سودمند به جای تجویز در علوم اجتماعی

ماهیت علوم اجتماعی در رئالیسم انتقادی باسکار
"نقد گفتمان علوم انساني بومي"(جلد اول)
استقلال علوم و استقلال علل شناسی و خواص شناسی در علم
فرمول پذيری رياضياتی علوم
کامپیوتر شطرنج باز
در ابطال ناپذیری گزاره ی استقرایی
معمای مربوط به نسبیت.
کوانتوم مکانیک و دانش ذهنی
درباره نظریه انتخاب طبیعی داروین
حس نیروی جاذبه
معمارانیدن فلسفه پدیدارشناسی
دیالکتیک اثر هنری
هنر چهل تكه، زيبايي شناسي انتقادي آدورنو(1)
هنر چهل تكه: زيبايي شناسي انتقادي آدورنو (2)
فلسفه هنر از ديدگاه ماركس
فیلموسوفی Filmosophy
سینما بدون ذات
نگاهی به مد
نامه سرگشاده به فرويد
روانشناسی اگزیستانسیالیستی
نظریه ی شخصیت
فلسفه تشکیل و کامل شدن شخصیت درسن 5سالگی چیست
خلاقیت 'بخشی از دیوانگی است'
توهم یا واقعیت
منفعت طلبی
فوکو، عقلانیت و خواست جنون
تلاقي روان شناسي و علوم اعصاب
دفاع عبدالکریمی از هایدگر / آیا از ما می‌خواهند هایدگر نخوانیم؟
ویتگنشتاین و فلسفه ریاضی
داعش تدریس شیمی و فلسفه را ممنوع کرد!
زبان و زمینه، درآمدی بر فلسفه زبان
تعریف صدق نزد فرگه
نقدی بر هستی شناسی مفاهیم فرگه
جستجو
 
 

نتائج البحث
 
Rechercher بحث متقدم
المواضيع الأخيرة
»  81 Motivational Quotes By The The Philosopher Hakim Orod Bozorg Khorasani That Will Keep You High-Spirited
مفهوم فلسفه آموزش و پرورش  Icon_minitimeالأربعاء فبراير 10, 2021 5:07 pm من طرف پوریا آریازاده

»  25 Motivational Quotes By The The Philosopher Hakim Orod Bozorg Khorasani, The Author of The Red Book
مفهوم فلسفه آموزش و پرورش  Icon_minitimeالأربعاء فبراير 10, 2021 2:07 pm من طرف پوریا آریازاده

» 38 Insightful Quotes By The The Philosopher Hakim Orod Bozorg Khorasani That Will Polish Your Reasoning
مفهوم فلسفه آموزش و پرورش  Icon_minitimeالأربعاء فبراير 10, 2021 2:03 pm من طرف پوریا آریازاده

» 44 Quotes By The The Philosopher Hakim Orod Bozorg Khorasani, The Founder Of The Philosophy Of Orodism
مفهوم فلسفه آموزش و پرورش  Icon_minitimeالأربعاء فبراير 10, 2021 1:55 pm من طرف پوریا آریازاده

»  70 Top The The Philosopher Hakim Orod Bozorg Khorasani Quotes To Enlighten Your Mind
مفهوم فلسفه آموزش و پرورش  Icon_minitimeالأربعاء فبراير 10, 2021 1:53 pm من طرف پوریا آریازاده

»  The Philosophy of The Philosopher Hakim Orod Bozorg Khorasani
مفهوم فلسفه آموزش و پرورش  Icon_minitimeالإثنين فبراير 08, 2021 3:42 pm من طرف sahand

»  Quotes of The Philosopher Hakim Orod Bozorg Khorasani
مفهوم فلسفه آموزش و پرورش  Icon_minitimeالإثنين فبراير 08, 2021 3:39 pm من طرف sahand

»  10 Greatest The Philosopher Hakim Orod Bozorg Khorasani Quotes , Philosophy
مفهوم فلسفه آموزش و پرورش  Icon_minitimeالإثنين فبراير 08, 2021 3:36 pm من طرف sahand

»  25 Inspiring Quotes By The Philosopher Hakim Orod Bozorg Khorasani That Will Serve As An Anchor In Tough Times
مفهوم فلسفه آموزش و پرورش  Icon_minitimeالأحد فبراير 07, 2021 3:01 pm من طرف پوریا آریازاده

تدفق ال RSS

Yahoo! 
MSN 
AOL 
Netvibes 
Bloglines 
أفضل 10 أعضاء في هذا المنتدى
پوریا آریازاده
مفهوم فلسفه آموزش و پرورش  Vote_rcapمفهوم فلسفه آموزش و پرورش  Voting_barمفهوم فلسفه آموزش و پرورش  Vote_lcap 
sahand
مفهوم فلسفه آموزش و پرورش  Vote_rcapمفهوم فلسفه آموزش و پرورش  Voting_barمفهوم فلسفه آموزش و پرورش  Vote_lcap 
sarina
مفهوم فلسفه آموزش و پرورش  Vote_rcapمفهوم فلسفه آموزش و پرورش  Voting_barمفهوم فلسفه آموزش و پرورش  Vote_lcap 
vida 2
مفهوم فلسفه آموزش و پرورش  Vote_rcapمفهوم فلسفه آموزش و پرورش  Voting_barمفهوم فلسفه آموزش و پرورش  Vote_lcap 
mahshid
مفهوم فلسفه آموزش و پرورش  Vote_rcapمفهوم فلسفه آموزش و پرورش  Voting_barمفهوم فلسفه آموزش و پرورش  Vote_lcap 
elham akbari
مفهوم فلسفه آموزش و پرورش  Vote_rcapمفهوم فلسفه آموزش و پرورش  Voting_barمفهوم فلسفه آموزش و پرورش  Vote_lcap 
Admin
مفهوم فلسفه آموزش و پرورش  Vote_rcapمفهوم فلسفه آموزش و پرورش  Voting_barمفهوم فلسفه آموزش و پرورش  Vote_lcap 
بهاره
مفهوم فلسفه آموزش و پرورش  Vote_rcapمفهوم فلسفه آموزش و پرورش  Voting_barمفهوم فلسفه آموزش و پرورش  Vote_lcap 
behnam
مفهوم فلسفه آموزش و پرورش  Vote_rcapمفهوم فلسفه آموزش و پرورش  Voting_barمفهوم فلسفه آموزش و پرورش  Vote_lcap 
ورود
نام كاربر:
كلمه رمز:
ورود اتوماتيك در بازديدهاي بعدي: 
:: كلمه رمز خود را فراموش كرده ايد؟
أو


پایگاه اینترنتی حکمت و فلسفه ابیورد :: شناخت فلسفه :: فلسفه تعليم و تربيت
 

 مفهوم فلسفه آموزش و پرورش

اذهب الى الأسفل 
نويسندهپيام
behnam

behnam


تعداد پستها : 57
تاريخ التسجيل : 2014-10-10

مفهوم فلسفه آموزش و پرورش  Empty
پستعنوان: مفهوم فلسفه آموزش و پرورش    مفهوم فلسفه آموزش و پرورش  Icon_minitimeالإثنين أكتوبر 20, 2014 5:15 am

پيش از تجزيه و تحليل مفهوم فلسفه تعليم و تربيت بايد به اين نکته توجه داشت مجموعه بحث‌هايي که در اين جا مطرح مي‌شوند، به قلمرو معرفتي ديگري مربوطند که به لحاظ طولي، فراتر از فلسفه تعليم و تربيت است و بر آن احاطه و اشراف علمي دارد.
«پرسش درباره [مسائلي چون] ماهيت، محتوا و فايده فلسفه تعليم و تربيت، پرسشي نيست که درون فلسفه تعليم و تربيت پديد آيد، بلکه پرسشي است که درباره فلسفه تعليم و تربيت مطرح مي‌شود؛ در نتيجه، اين پرسش، مستلزم تفکر فلسفي دربارة فلسفه تعليم و تربيت است، نه درباره تعليم و تربيت؛ به همين جهت، به متا فلسفه تعليم و تربيت، يعني به فلسفه فلسفه تعليم و تربيت مربوط مي‌شود»* (Ducasse , 1956 ,P 169).
در باره مفهوم فلسفة تعليم و تربيت، ديدگاه‌هاي گوناگوني وجود دارد که پرداختن به همه آن‌ها از حوصله اين مقام خارج است**. اين‌جا برخي از مهم‌ترين آن‌ها را ارائه و در سرانجام ديدگاه خود را مطرح مي‌کنيم.
نيوسام (1956 , P. 162) ديدگاه‌هاي رايج در تعريف فلسفة تعليم و تربيت را در سه طبقه به شرح ذيل طبقه بندي کرده است:
1. فلسفه تعليم و تربيت به ‌صورت ديدگاه درباره تعليم و تربيت؛
2. فلسفه تعليم و تربيت به صورت کاربرد فلسفه در تعليم و تربيت؛
3. فلسفه به صورت نظرية عمومي تعليم و تربيت.

وي ديدگاه دوم را عمومي‌ترين ديدگاه مي‌خواند و رويکرد استنتاج نکته‌هاي تربيتي از فلسفه‌هاي نظامدار را هم در همين ديدگاه تلقي مي‌کند (Ibid).
ويليام فرانکنا (1956 ,P. 287) بعد از تقسيم بندي فعاليت‌هاي فلسفي در سه بخش فلسفه نظري (speculative philosophy)، فلسفه هنجاري (normative philosophy) و فلسفه تحليلي ((analytical philosophy از سه نوع فلسفه تعليم و تربيت نظري، هنجاري و تحليلي سخن به ميان مي‌آورد. به اعتقاد وي:
فلسفه تعليم و تربيت نظري در جست‌وجوي فرضيه‌هايي دربارة انسان و جهان است که با فرايند تعليم و تربيت ارتباط دارد. فلسفه تعليم و تربيت هنجاري، اهداف لازم التحقق و اصول لازم الاتباع را در فرايند تربيت انسان‌ها مشخص و توصيه‌هايي را در باب وسايل دستيابي به اين اهداف عرضه مي‌کند. و فلسفه تعليم و تربيت تحليلي در پي ايضاح مفاهيم بسيار مهم است. از اين سه، فلسفه‌هاي تربيتي نظري و هنجاري به فلسفه فرايند تعليم و تربيت، و فلسفه تربيتي تحليلي به فلسفة رشته تعليم و تربيت تعلق دارد* (Ibid , P.291).

کينگسلي پرايس (1956 , PP . 126 – 127) بعد از تقيسم‌بندي فلسفه تعليم و تربيت به چهار شاخه فرعي: تحليل تعليم و تربيت، متافيزيک تعليم و تربيت، اخلاق تعليم و تربيت، و معرفت شناسي تعليم و تربيت، اين تعريف را از فلسفه تعليم و تربيت عرضه مي‌دارد:
بررسي تحليلي تعليم و تربيت، همراه با کوشش براي ارتباط دادن آن به شيوه‌اي خاص با متافيزيک، اخلاق و معرفت شناسي (P. 125).

به اعتقاد وي، تحليل تعليم و تربيت يعني «روشنگري واژه‌هاي مورد نياز در تعليم و تربيت» (Ibid). متافيزيک تعليم و تربيت، يعني «تبيين واقعيت‌هايي که به وسيله تعليم و تربيت بيان مي‌شود» (P.126)، اخلاق تعليم و تربيت، يعني «توجيه و تصحيح توصيه‌هاي اخلاقي تعليم و تربيت» (P.129)، و معرفت شناسي تعليم و تربيت، يعني «معرفي و تبيين معيارهاي لازم براي کسب معرفت» (P.130).

فيليپ اسميت (1965) در تبيين و تشريح مفهوم فلسفه تعليم و تربيت از چهار گونه ترکيب سخن به ميان مي‌آورد: فلسفه و تعليم و تربيت، فلسفه در تعليم و تربيت، فلسفه براي تعليم و تربيت، و فلسفه تعليم و تربيت (P.52).
فلسفه و تعليم و تربيت، دربردارنده اين مفهوم است که فلسفه به صورت دانشي که از ماهيت واقعيت، معرفت و ارزش سخن مي‌گويد، با تعليم و تربيت روابط آشکاري دارد. به ديگر سخن، مي‌توان از مکاتب و نظام‌هاي فلسفي گوناگون، ديدگاه و طرح‌هاي تربيتي مختلفي را استنتاج کرد (P.53).
فلسفه در تعليم و تربيت يعني کاربرد تفکر فلسفي يا فلسفيدن در تعليم و تربيت (P.59). فلسفه براي تعليم و تربيت، يعني تلاش‌ براي تهيه طرح‌هاي ويژه‌اي جهت عمل و سياست تربيتي و نيز تحليل مسائل تربيتي (PP.61-62)؛ و سرانجام، فلسفه‌ تعليم و تربيت عبارت است از تجزيه تعليم و تربيت به مهم‌ترين ابعاد آن به صورت شالوده‌اي براي تدوين نظرية تربيتي (P.69).
به اعتقاد ما مي‌توان در يک نتيجه‌گيري کلي در سه سطح از مفهوم يا ماهيت فلسفة تعليم و تربيت سخن گفت: «سطح پيش استنتاجي»، «سطح استنتاجي»، و «سطح پسااستنتاجي». اين سه سطح در عرض يک‌ديگر نيستند؛ بلکه در طول يک‌ديگرند و به اصطلاح، به يک‌ديگر ترتب دارند.
فلسفة تعليم و تربيت در سطح پيش استنتاجي، چيزي جز بازيافت، گردآوري، تنظيم و تدوين ديدگاه‌هايي که فيلسوفان (اعم از متقدم و متأخر) در باب تعليم و تربيت مطرح کرده‌اند نيست. فلسفه تعليم و تربيت در اين سطح، ملازمه‌اي با خلق و ابداع ندارد؛ جز در حدّ باز نمودي تازه و هنرمندانه از آنچه پيش‌تر آفريده شده است. فلسفه تعليم و تربيت در اين مرتبه، جوهره و هويتي تاريخي دارد و به ارائه مجدد و تنسيق و تأليف دوبارة ديدگاه‌هاي فيلسوفان محض ناظر است.
فلسفه تعليم و تربيت در سطح استنتاجي، کوشش فکري منظم، منطقي و قاعده‌مند فيلسوف تعليم و تربيت براي کشف و استنتاج ديدگاه‌هاي تربيتي فيلسوفان محض درسه حوزه اهداف، برنامه‌ها و روش‌هاي تربيتي، از انديشه‌هاي فلسفي آن‌ها در سه قلمرو معرفت شناسي، وجود شناسي و ارزش شناسي است،* و سرانجام، فلسفه تعليم و تربيت در سطح پسااستنتاجي، يعني خلق و ابداع مباني فلسفي نو و انديشه‌ها و ديدگاه‌هاي تربيتي متناسب با آن.*
چنان‌که ملاحظه مي‌‌شود، مفاهيم سه‌گانه پيش‌گفته از فلسفه تعليم و تربيت، در سه سطح يا مرتبه فکري متفاوت، يعني «بازيافت»، «کشف» و «خلق» قرار دارند. ناگفته پيدا است که براي دستيابي به فلسفه تربيتي اسلامي-ايراني، بايسته است مطالعات و تحقيقات بنيادي و کاربردي دامنه‌داري در هر سه عرصة مذکور انجام شود.**
به‌طور خلاصه، فلسفه تعليم وتربيت، به لحاظ معرفت‌شناختي، يکي از علوم فلسفي يا فلسفه‌هاي مضاف است که با روش عقلاني به تبيين و اثبات مبادي تصوري و تصديقي تعليم و تربيت مي‌پردازد.

بازگشت به بالاي صفحه اذهب الى الأسفل
 
مفهوم فلسفه آموزش و پرورش
بازگشت به بالاي صفحه 
صفحه 1 از 1
 مواضيع مماثلة
+
 مواضيع مماثلة
-
» فلسفه آموزش و پرورش چیست؟
» سند ملی آموزش و پرورش(فلسفه تعلیم و تربیت)
» انجمن فلسفه آموزش و پرورش بریتانیا
» آدرس انجمن هاي فلسفه آموزش و پرورش جهان
» اهداف رشته تاریخ و فلسفه آموزش و پرورش

صلاحيات هذا المنتدى:شما نمي توانيد در اين بخش به موضوعها پاسخ دهيد
پایگاه اینترنتی حکمت و فلسفه ابیورد :: شناخت فلسفه :: فلسفه تعليم و تربيت-
پایگاه اینترنتی حکمت و فلسفه ابیورد :: شناخت فلسفه :: فلسفه تعليم و تربيت+
پرش به:  
©phpBB | Ahlamontada.com | منتدى مجاني للدعم و المساعدة | التبليغ عن محتوى مخالف | آخر المواضيع