پایگاه اینترنتی حکمت و فلسفه ابیورد
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.
پایگاه اینترنتی حکمت و فلسفه ابیورد
پایگاه اینترنتی حکمت و فلسفه ابیورد

به انجمن حکمت و فلسفه ابیورد خوش آمدید
 
الرئيسيةمكتبة الصورأحدث الصورجستجو
سوال جستجو
نتائج البحث
بحث متقدم بحث متقدم
ثبت نامورود
فهرست پایگاه اینترنتی حکمت و فلسفه ابیورد

چرا آمریکا فیلسوف بزرگ ندارد ؟
گفتگویی با آلبر کامو
برترین هنر کدام است ؟

مدرنیته در برابر پست مدرنیته

شک و یقین در هنر وفلسفه

امر قدسیِ یونان و عسرت مدرنیته (متن کامل)

باشلار و گستره روانشناختی امر تخیل

شش پرسش اساسی درباره هنر پست مدرن

نيچه، داستايوسكي، نهيليسم
زیبایی شناسی اگزیستانسیالیستی و سینما

فلسفه موسیقی

میراثی از فلسفه باستان: موسیقی کیهانی

اسلاوی ژیژک و نگرشی روانکاوانه به سینما

زیباشناسی دیوید هیوم
مفهوم فرم در هنر
بازنمایی‌ در فلسفه‌ هنر

بررسی تطبیقی فن شعر ارسطو و بوطیقای خواجه نصیر طوسی

سنت آگوستین و ماهیت دیالکتیک هنر

تدریس شفا و قانون در اروپا

زندگینامه حکیم ارد بزرگ

آشنایی با دکتر غلامرضا اعواني
زندگی‌نامه ویتگنشتاین
آشنایی با پائولو فریره فیلسوف بزرگ تعلیم و تربیت
دکتر سید جواد طباطبایی

زندگينامه دكتر سيديحيي يثربي
زندگی و آثار کواین

براين مگي

ژیل دلوز

«ويلارد ون ارمان كواين»

زندگی و اندیشه ریچارد ررتی

دکتر ضیاء موحد

جان ديويي

دکتر سعید انواری

دکتر محمد خوانساری

دکتر نصرالله حکمت

دکتر قاسم پورحسن

دکتر عبدالکریم رشیدیان

دکتر فرشته نباتی

سر مایکل دامت

دکتر سروش دباغ

جان هیک

دكتر سيد احمد فرديد

لوئی ‌آلتوسر

دکتر کریم مجتهدی

زندگی من ؛ گفتگو با استاد ملکیان

داوریِ داوری و خروش سروش

دکتر محمد اردشیر

هیوم پیامبرِ ویتگنشتاین

اهمیت کارل پوپر - ماریو بارگاس یوسا

ریشه‌های جهانی شدن به قرن 16 باز می‌گردد

دونالد دیویدسن

نقد بومي سازي غايت و روش در علوم انساني

دو گفتگو راجع به مسائل فلسفه علم

نقد ايدئولوژی گرايی در علوم انسانی

روش بیزی و فلسفه شناخت

توصیف سودمند به جای تجویز در علوم اجتماعی

ماهیت علوم اجتماعی در رئالیسم انتقادی باسکار
"نقد گفتمان علوم انساني بومي"(جلد اول)
استقلال علوم و استقلال علل شناسی و خواص شناسی در علم
فرمول پذيری رياضياتی علوم
کامپیوتر شطرنج باز
در ابطال ناپذیری گزاره ی استقرایی
معمای مربوط به نسبیت.
کوانتوم مکانیک و دانش ذهنی
درباره نظریه انتخاب طبیعی داروین
حس نیروی جاذبه
معمارانیدن فلسفه پدیدارشناسی
دیالکتیک اثر هنری
هنر چهل تكه، زيبايي شناسي انتقادي آدورنو(1)
هنر چهل تكه: زيبايي شناسي انتقادي آدورنو (2)
فلسفه هنر از ديدگاه ماركس
فیلموسوفی Filmosophy
سینما بدون ذات
نگاهی به مد
نامه سرگشاده به فرويد
روانشناسی اگزیستانسیالیستی
نظریه ی شخصیت
فلسفه تشکیل و کامل شدن شخصیت درسن 5سالگی چیست
خلاقیت 'بخشی از دیوانگی است'
توهم یا واقعیت
منفعت طلبی
فوکو، عقلانیت و خواست جنون
تلاقي روان شناسي و علوم اعصاب
دفاع عبدالکریمی از هایدگر / آیا از ما می‌خواهند هایدگر نخوانیم؟
ویتگنشتاین و فلسفه ریاضی
داعش تدریس شیمی و فلسفه را ممنوع کرد!
زبان و زمینه، درآمدی بر فلسفه زبان
تعریف صدق نزد فرگه
نقدی بر هستی شناسی مفاهیم فرگه
جستجو
 
 

نتائج البحث
 
Rechercher بحث متقدم
المواضيع الأخيرة
»  81 Motivational Quotes By The The Philosopher Hakim Orod Bozorg Khorasani That Will Keep You High-Spirited
نقد ايدئولوژی گرايی در علوم انسانی Icon_minitimeالأربعاء فبراير 10, 2021 5:07 pm من طرف پوریا آریازاده

»  25 Motivational Quotes By The The Philosopher Hakim Orod Bozorg Khorasani, The Author of The Red Book
نقد ايدئولوژی گرايی در علوم انسانی Icon_minitimeالأربعاء فبراير 10, 2021 2:07 pm من طرف پوریا آریازاده

» 38 Insightful Quotes By The The Philosopher Hakim Orod Bozorg Khorasani That Will Polish Your Reasoning
نقد ايدئولوژی گرايی در علوم انسانی Icon_minitimeالأربعاء فبراير 10, 2021 2:03 pm من طرف پوریا آریازاده

» 44 Quotes By The The Philosopher Hakim Orod Bozorg Khorasani, The Founder Of The Philosophy Of Orodism
نقد ايدئولوژی گرايی در علوم انسانی Icon_minitimeالأربعاء فبراير 10, 2021 1:55 pm من طرف پوریا آریازاده

»  70 Top The The Philosopher Hakim Orod Bozorg Khorasani Quotes To Enlighten Your Mind
نقد ايدئولوژی گرايی در علوم انسانی Icon_minitimeالأربعاء فبراير 10, 2021 1:53 pm من طرف پوریا آریازاده

»  The Philosophy of The Philosopher Hakim Orod Bozorg Khorasani
نقد ايدئولوژی گرايی در علوم انسانی Icon_minitimeالإثنين فبراير 08, 2021 3:42 pm من طرف sahand

»  Quotes of The Philosopher Hakim Orod Bozorg Khorasani
نقد ايدئولوژی گرايی در علوم انسانی Icon_minitimeالإثنين فبراير 08, 2021 3:39 pm من طرف sahand

»  10 Greatest The Philosopher Hakim Orod Bozorg Khorasani Quotes , Philosophy
نقد ايدئولوژی گرايی در علوم انسانی Icon_minitimeالإثنين فبراير 08, 2021 3:36 pm من طرف sahand

»  25 Inspiring Quotes By The Philosopher Hakim Orod Bozorg Khorasani That Will Serve As An Anchor In Tough Times
نقد ايدئولوژی گرايی در علوم انسانی Icon_minitimeالأحد فبراير 07, 2021 3:01 pm من طرف پوریا آریازاده

تدفق ال RSS

Yahoo! 
MSN 
AOL 
Netvibes 
Bloglines 
أفضل 10 أعضاء في هذا المنتدى
پوریا آریازاده
نقد ايدئولوژی گرايی در علوم انسانی Vote_rcapنقد ايدئولوژی گرايی در علوم انسانی Voting_barنقد ايدئولوژی گرايی در علوم انسانی Vote_lcap 
sahand
نقد ايدئولوژی گرايی در علوم انسانی Vote_rcapنقد ايدئولوژی گرايی در علوم انسانی Voting_barنقد ايدئولوژی گرايی در علوم انسانی Vote_lcap 
sarina
نقد ايدئولوژی گرايی در علوم انسانی Vote_rcapنقد ايدئولوژی گرايی در علوم انسانی Voting_barنقد ايدئولوژی گرايی در علوم انسانی Vote_lcap 
vida 2
نقد ايدئولوژی گرايی در علوم انسانی Vote_rcapنقد ايدئولوژی گرايی در علوم انسانی Voting_barنقد ايدئولوژی گرايی در علوم انسانی Vote_lcap 
mahshid
نقد ايدئولوژی گرايی در علوم انسانی Vote_rcapنقد ايدئولوژی گرايی در علوم انسانی Voting_barنقد ايدئولوژی گرايی در علوم انسانی Vote_lcap 
elham akbari
نقد ايدئولوژی گرايی در علوم انسانی Vote_rcapنقد ايدئولوژی گرايی در علوم انسانی Voting_barنقد ايدئولوژی گرايی در علوم انسانی Vote_lcap 
Admin
نقد ايدئولوژی گرايی در علوم انسانی Vote_rcapنقد ايدئولوژی گرايی در علوم انسانی Voting_barنقد ايدئولوژی گرايی در علوم انسانی Vote_lcap 
بهاره
نقد ايدئولوژی گرايی در علوم انسانی Vote_rcapنقد ايدئولوژی گرايی در علوم انسانی Voting_barنقد ايدئولوژی گرايی در علوم انسانی Vote_lcap 
behnam
نقد ايدئولوژی گرايی در علوم انسانی Vote_rcapنقد ايدئولوژی گرايی در علوم انسانی Voting_barنقد ايدئولوژی گرايی در علوم انسانی Vote_lcap 
ورود
نام كاربر:
كلمه رمز:
ورود اتوماتيك در بازديدهاي بعدي: 
:: كلمه رمز خود را فراموش كرده ايد؟
أو


پایگاه اینترنتی حکمت و فلسفه ابیورد :: شناخت فلسفه :: فلسفه علم
 

 نقد ايدئولوژی گرايی در علوم انسانی

اذهب الى الأسفل 
نويسندهپيام
sarina

sarina


تعداد پستها : 158
تاريخ التسجيل : 2014-10-18

نقد ايدئولوژی گرايی در علوم انسانی Empty
پستعنوان: نقد ايدئولوژی گرايی در علوم انسانی   نقد ايدئولوژی گرايی در علوم انسانی Icon_minitimeالأحد أكتوبر 26, 2014 2:40 am

بسياري از مدافعان تفكر بومي گرايي در علوم انساني، در احتجاجات خود ضرورت بومي سازي در علوم انساني را در تفاوت هاي ايدئولوژيك و فرهنگي خود با ساير جوامع و جهان غرب مي دانند و به همين سبب معتقدند كه بايستي علوم انساني اي بومي و بر پايه ي ايدئولوژي خود بر پا گردد و چنين چيزي را امري بديهي و طبيعي و عادي مي پندارند و ادعا مي نمايند كه علوم انساني رايج(به تعبيرشان غربي) نيز بر اساس ايدئولوژي و فرهنگ خود غربي ها شكل گرفته و بنابراين، نمي توان با وجود تفاوت ايدئولوژيك با غرب، در جوامع خويش همان علوم انساني ها را پذيرفت.
براي فهم صحت و سقم اين ادعا، ناچاريم كه ابتدا به تعريف مفهوم ايدئولوژي و نسبت آن با مفاهيمي ديگر چون جهان بيني بپردازيم و سپس بر اساس همين تعاريف، درباره ي صدق يا كذب ادعاي مذكور، به داوري بپردازيم.

نسبت بين جهان بينی(است ها) و ايدئولوژی(بايدها)

"ايدئولوژی نتيجه منطقی جهان بينی است"
گفته ميشود كه اين جمله توسط استاد مطهری گفته شده است كه دكتر سروش به مخالفت با آن ميپردازد و همان سخن منطق دانان قرن 20ام را ميگويد كه: "از است نميتوان به بايد رسيد". شايد اصلا اين ماجرا در مورد آقای مطهری شايعه باشد، اما مهم اين تفكر ميباشد كه از نظر ديدگاه منطقی خطا ميباشد، زيرا جهانبينی مجموعه ای از گزاره های توصيفی(قضايای است دار) ميباشد كه به انواع مختلفی چون جهانبينی دينی، فلسفی، علمی، عرفانی و... ميباشد ولی ايدئولوژی مجموعه ای از گزاره های دستوری(قضايای بايد دار) ميباشد و منطقا نميتوان از مقدمه ای كه فعل آن *است* ميباشد، نتيجه ای را با فعل *بايد* استنتاج نمود. اصلا فيلسوفانی تحليلی چون جی ای مور نام اين خطای منطقی(از است به بايد رسيدن) را در حوزه ی فلسفه اخلاق "مغالطه ی طبيعتگرايانه" ناميدند. آنان ميگفتند كه مثلا از اينكه *دزدی بد است*، "نميتوان" به اين رسيد كه: *نبايد دزدی كرد*. بيشتر آنان تماما، گزاره های دستوری را بی معنا و كاذب و يا حداقل فاقد صدق و كذب دانسته اند.
اما به اين گزاره ی شرطی توجه نماييد:
"اگر درس بخوانی*(مقدم)*، موفق ميشوی*(تالی)*" {گزاره ی شرطی غير منحصر} (نگفتيم كه "ففط" با درس خواندن موفق ميشوی)
حال آنكه منطقا ميتوان از گزاره ی شرطی بالا، اين "گزاره ی دستوری و بايد دار" را استنتاج نمود:
"برای موفق نشدن نبايد درس خواند" (زيرا طبق گزاره پيشين، درس خواندن باعث موفقيت ميشود، پس كسی كه ميل دارد كه موفق "نشود"، *برای رسيدن به ميل و هدفش* نبايد درس بخواند)
البته چون اين گزاره ی شرطی منحصر نيست و گفته نشده است كه فقط با درس خواندن موفق ميشوی نميتوان گزاره ی دستوری برای موفق شدن بايد درس بخوانی را استنتاج نمود.
اما از هر گزاره ی شرطی منحصر ميتوان 2 گونه گزاره ی دستوری و بايد دار را استنتاج نمود. برای مثال:
"اگر *فقط* به فرمانهای خداوند عمل نمايی*(مقدم)*، به بهشت ميروی*(تالی)*" {گزاره ی شرطی منحصر} (با لفظ "فقط" مشخص كرده ايم كه برای رسيدن به تالی مطلوب كه رفتن به بهشت ميباشد فقط يك راه ميباشد كه عبارت است از اطاعت از فرمانهای خدا و راه ديگری نمباشد)
گزاره دستوری 1 استنتاج شده: "برای رفتن به بهشت، بايد از فرمانهای خدا اطاعت نمود"
گزاره دستوری 2 استنتاج شده: "برای نرفتن به بهشت، نبايد از فرمانهای خدا اطاعت نمود"
درواقع دررسيدن از جهانبينی (مجموعه ی گزاره های توصيفی است دار) به ايدئولوژی، تنها جهانبينی مقبول ملاك نيست، بلكه ميل و خواسته ی پذيرنده ی جهان بينی نيز معيار ميباشد. همانطور كه در مثال پيشين از يك گزاره ی شرطی توصيفی است دار واحد متعلق به يك جهان بينی يكسان با توجه به ميل و هدف "متفاوت" دو پذيرنده ی مختلف، ميتوان به دو ايدئولوژی متفاوت برای هر يك از آنها رسيد. البته مثالهای تاثير ميل متفاوت در استنتاج ايدئولوژیهای مختلف از يك جهانبينی "واحد"، هر چند كه منطقی ميباشند، اما در مورد جهانبينی های غير علمی كمتر محسوس است اما چنين چيزی در مورد جهانبينی علمی بيشتر قابل احساس است. مثلا:
"اگر فلان كارها را در جامعه انجام دهيم، جامعه دچار دينداری ميشود" + "اگر بهمان كارها را در جامعه انجام دهيم، جامعه دچار بی دينی ميشود" {دو گزاره ی متعلق به يك جهان بينی واحد(جهانبينی علمی)}
- گزاره ی ايدئولوژيك(دستوري و بايد دار) منتج برای كسی كه اين "جهانبينی علمی" را قبول دارد و ميل به دينداری جامعه دارد: "نبايد بهمان كارها را انجام دهيم تا جامعه دچار *بی دينی* نشود"
- گزاره ی ايدئولوژيك(دستوري و بايد دار) منتج برای كسی كه اين "جهانبينی علمی" را قبول دارد و ميل به بی دينی جامعه دارد: "نبايد فلان كارها را انجام دهيم تا جامعه دچار *دينداری* نشود"
نتيجه گيری:
*ايدئولوژی نتيجه ی منطقی ميل به "تحقق گزاره های *شرطی* مطلوب" "جهانبينی مقبول" است*
درواقع برای دريافتن نسبت هر گزاره ی ايدئولوژيك و دستوری با گزاره ی توصيفی متعلق به جهانبينی بايد به 3 مؤلفه را در نظر گرفت:
1- گزاره های شرطی توصيفی **پذيرفته** كه ميتوانند "نسبی" و ميتوانند "مطلق" باشند كه بيانگر نوعی قانون هستند. مانند: "اگر ظلم كنی(مقدم)، كار بدی كرده ای(تالی)" {گزاره شرطی توصيفی كه معمولا مطلق حساب ميشود}
2- گزاره يا گزاره های دستوری منتج از گزاره ی توصيفی شرطی(منحصر يا غير منحصر) پيشين
3- ميل ما به انتخاب كدام قانون گزاره ی شرطی توصيفی كه "ميل به تحقق قانون هر گزاره ی شرطی"، *شروط دستوری خاص* خود را برای رسيدن به آن ميل و هدف ميطلبد.
من چنين ميلی را *گزاره ی واسطه ای*(گزاره ی واسطه ی "جهانبينی" و "ايدئولوژی" می نامم)
طبق اين روش يافتن رابطه ی گزاره های دستوری و ايدئولوژيك با گزاره های توصيفی جهان بينی، اينجانب گزاره های دستوری ای را كه در درون گزاره های شرطی تعريف "نميشود"، "بی معنا و فاقد صدق و كذب" ميدانم(گزاره هايی از قبيل نبايد دزدی كرد يا بايد عدالت ورزيد و...) و معتقدم كه صدق و كذب اين گونه گزاره ها به تنهايی قابل تعيين نميباشد و تعيين صدق و كذب اين گونه قضايا با سنجيدن رابطه ی آن با "گزاره های توصيفی شرطی مقبول" و نيز "ميل و خواسته" ی افراد ممكن ميباشد و اصولا اينگونه قضايا، به تنهايی فاقد معنا تعريف خاص ميباشند و در **نسبت** شان با "گزاره های توصيفی شرطی مقبول" و نيز "ميل و خواسته" ی افراد، قابل تعريف شدن و معنا يافتن دارند.
برای درك بهتر اين مطلب به مثال اخلاقی زير توجه نماييد:
1- "اگر ظلم كنی، كار بدی انجام داده ای" {گزاره ی شرطی توصيفی جهانبينی مقبول}
2- "برای انجام ندادن كار بد، نبايد ظلم كرد" {گزاره ی دستوری منتج از گزاره ی توصيفی شرطی پيشين}
3- "ميخواهم كار بد كنم" يا "نميخواهم كار بد كنم" {*گزاره ی واسطه ای*(ميل ما به تحقق يا عدم تحقق قانونی خاص از گزاره ی شرطی مقبولمان)}
قضيه ی "نبايد ظلم كرد" برای كسی كه قبول دارد ظلم كردن بد است و نيز *نميخواهد* كار بد كند، *صادق* و برای كسی كه با وجود اينكه قبول دارد كه ظلم كردن بد است ولی *ميخواهد* كار بد كند، *كاذب* ميباشد و به تنهايی نميتوان ملاكی را يافت كه با آن صدق و كذب اين جمله ی دستوری را تعيين نمود.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------

طبق استدلالات پيشين مشخص گشت كه صرف دانستن يك معرفت و گزاره ی خبري، به هيچ وجه منجر به يك ايدئولوژي و گزاره ی انشايي دستوري نمي گردد و براي رسيدن به يك بايد، "ميل" و خواسته ي مان نقشي اساسي بازي ميكند و به تعبيري *معرفت+ميل* منجر به يك بايد ميگردد و حتي "همان معرفت"+*ميل ديگر*، نتيجه اش گزاره ي دستوري و ايدئولوژي ديگر ميگردد.
درواقع بسياري از مدافعان گفتمان و انديشه ي علوم انساني بومي، دغدغه ي ايدئولوژي دارند و نيز ايدئولوژيك بودن در علوم انساني را امري كاملا عادي و متعارف مي پندارند و طبق همين باور به اين نتيجه ميرسند كه پس ما به خاطر آن كه ايدئولوژي مان متفاوت از ايدئولوژي غربي ها مي باشد و چون مي خواهيم در علوم انساني به ايدئولوژي هاي خودمان كه متفاوت از ايدئولوژي هاي غربيان هستند، برسيم، پس بايستي علم متفاوتي هم داشته باشيم. ملاحظه بفرماييد كه پيش فرض اين استلال اين است كه اصلا علم به تنهايي ميتواند به ايدئولوژي منجر گردد و نتيجتا علوم مختلف به ايدئولوژي هاي متفاوتي منجر مي گردند. حال آن كه طبق برهان هاي ذكر شده در سطور پيشين، هيچ گاه يك گزاره ي خبري و داراي است، منطقا به تنهايي منتج به يك گزاره ي انشايي دستوري بايد دار نمي گردد و بايد با تمايل و خواسته و هدفي جمع گردد تا به چنين نتيجه اي(ايدئولوژي يا گزاره هاي دستوري) منجر گردد.
پيش فرض غلط دوم در اين نوع استدلال اين است كه گمان ميشود كه گزاره هاي خبري و جهان بيني ها(علوم انساني يك جهان بيني علمي است) تنها به ايدئولوژي هاي معيني منجر مي گردند كه درصورت پذيرفته بودن آن جهان بيني قبلي در نزد ما، ايدئولوژي استنتاج شده نيز مقبول ما ميباشد. حال آنكه طبق برهان هاي پيشين ميتوان با پذيرفتن يك جهان بيني يا حتي يك يا تعداد اندكي از قضاياي خبري، با توجه به اميال و اهداف و خواسته هاي متفاوت و متضاد، ميتوان به ايدئولوژي ها و بايدهاي متضاد و متفاوتي دست يافت. همان طور كه در مثال سطور مذكور پيشين بياناتم، گفته شد كه اگر چند نفر جهان بيني علمي واحدي را در مورد مسائل جامعه شناختي دين بپذيرند، در صورت متفاوت بودن خواسته ها و اميال شان، به بايدها و ايدئولوژي هاي متضاد و متفاوتي مي رسند. مثلا يكي از آنان ميگويد كه "بايد فلان كار را كرد"{زيرا مي خواهد موجب دين دار تر شدن جامعه گردد} و ديگري ميگويد"بهمان كار را بايد نمود"{چون ميخواهد جامعه، بي دين گردد}.
اما اگر بخواهيم به هر طور ممكني زور بزنيم تا در علوم انساني، به ايدئولوژي هاي خاصي كه قبولشان داريم برسيم، دو مشكل زير ميتواند در ساحت كشف معلومات به وجود بيايد:
1- حذف برخي قضاياي بيان گر واقعيات و ناديده گرفتن آن واقعيت ها
2- تحريف برخي واقعيت ها و ساختن گزاره هايي كه واقعيات وجود را به گونه اي ديگر، بيان مي نمايند
چرا در ساحت دنياي علوم، در صورت ايدئولوژي گرايي امكان دارد كه دو معضلي كه گفته شد پيش آيند؟ همان طور كه گفته شد، "ميل" نقشي ذاتي و جدايي ناپذير در فرايند رسيدن به گزاره هاي دستوري از گزاره هاي خبري بازي مي كند. پس اگر ما بخواهيم كه از معارفي كه دائما در معرض نقد و سنجش صدق و كذب هستند، به ايدئولوژي هاييي كه خودمان ميخواهيم برسيم و باعث تغيير ايدئولوژي هايي كه نمي پسنديم، گرديم؛ مجبوريم كه براي تغيير ميل افراد و دانشجوهايي كه در ساحت جهان علوم انساني قرار دارند، اقدام و تلاش نماييم و بنا بر اين به احتمال زياد ناچار مي شويم كه از طريق حذف و يا تحريف برخي واقعيات، اين تغيير ميل را عملي سازيم. چرا كه در حالت عادي، چون به تغيير ميل نمي انديشيم، معارف و گزاره ها به طور عادي در معرض نقد و بررسي و هر چه نزديك تر شدن به واقعيات ميباشند. براي مثال اگر ما ميخواهيم ميل به برپايي اقتصاد آزاد را در جامعه به عنوان يك ايدئولوژي، تغيير دهيم؛ احتمالا يا بايد كاري كنيم كه اصلا يا چيزي از اقتصاد آزاد شنيده نشود و يا اقتصاد آزاد را به گونه اي ديگر معرفي كنيم كه علاقه مندان به آن، نسبت بدان بي ميل گردند، چرا كه در حالت عادي همه ي اينها در معرض نقد و آزمون پذيري و نتيجتا نزديك تر شدن هر چه بيشتر به واقعيات مي باشند.

بازگشت به بالاي صفحه اذهب الى الأسفل
 
نقد ايدئولوژی گرايی در علوم انسانی
بازگشت به بالاي صفحه 
صفحه 1 از 1
 مواضيع مماثلة
+
 مواضيع مماثلة
-
» "نقد گفتمان علوم انساني بومي"(جلد اول)
» فرمول پذيری رياضياتی علوم
» توصیف سودمند به جای تجویز در علوم اجتماعی
» نقد بومي سازي غايت و روش در علوم انساني
» فایده علوم ودانش

صلاحيات هذا المنتدى:شما نمي توانيد در اين بخش به موضوعها پاسخ دهيد
پایگاه اینترنتی حکمت و فلسفه ابیورد :: شناخت فلسفه :: فلسفه علم-
پایگاه اینترنتی حکمت و فلسفه ابیورد :: شناخت فلسفه :: فلسفه علم+
پرش به:  
©phpBB | انشاء منتدى | منتدى مجاني للدعم و المساعدة | التبليغ عن محتوى مخالف | آخر المواضيع