پایگاه اینترنتی حکمت و فلسفه ابیورد
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.
پایگاه اینترنتی حکمت و فلسفه ابیورد
پایگاه اینترنتی حکمت و فلسفه ابیورد

به انجمن حکمت و فلسفه ابیورد خوش آمدید
 
الرئيسيةمكتبة الصورأحدث الصورجستجو
سوال جستجو
نتائج البحث
بحث متقدم بحث متقدم
ثبت نامورود
فهرست پایگاه اینترنتی حکمت و فلسفه ابیورد

چرا آمریکا فیلسوف بزرگ ندارد ؟
گفتگویی با آلبر کامو
برترین هنر کدام است ؟

مدرنیته در برابر پست مدرنیته

شک و یقین در هنر وفلسفه

امر قدسیِ یونان و عسرت مدرنیته (متن کامل)

باشلار و گستره روانشناختی امر تخیل

شش پرسش اساسی درباره هنر پست مدرن

نيچه، داستايوسكي، نهيليسم
زیبایی شناسی اگزیستانسیالیستی و سینما

فلسفه موسیقی

میراثی از فلسفه باستان: موسیقی کیهانی

اسلاوی ژیژک و نگرشی روانکاوانه به سینما

زیباشناسی دیوید هیوم
مفهوم فرم در هنر
بازنمایی‌ در فلسفه‌ هنر

بررسی تطبیقی فن شعر ارسطو و بوطیقای خواجه نصیر طوسی

سنت آگوستین و ماهیت دیالکتیک هنر

تدریس شفا و قانون در اروپا

زندگینامه حکیم ارد بزرگ

آشنایی با دکتر غلامرضا اعواني
زندگی‌نامه ویتگنشتاین
آشنایی با پائولو فریره فیلسوف بزرگ تعلیم و تربیت
دکتر سید جواد طباطبایی

زندگينامه دكتر سيديحيي يثربي
زندگی و آثار کواین

براين مگي

ژیل دلوز

«ويلارد ون ارمان كواين»

زندگی و اندیشه ریچارد ررتی

دکتر ضیاء موحد

جان ديويي

دکتر سعید انواری

دکتر محمد خوانساری

دکتر نصرالله حکمت

دکتر قاسم پورحسن

دکتر عبدالکریم رشیدیان

دکتر فرشته نباتی

سر مایکل دامت

دکتر سروش دباغ

جان هیک

دكتر سيد احمد فرديد

لوئی ‌آلتوسر

دکتر کریم مجتهدی

زندگی من ؛ گفتگو با استاد ملکیان

داوریِ داوری و خروش سروش

دکتر محمد اردشیر

هیوم پیامبرِ ویتگنشتاین

اهمیت کارل پوپر - ماریو بارگاس یوسا

ریشه‌های جهانی شدن به قرن 16 باز می‌گردد

دونالد دیویدسن

نقد بومي سازي غايت و روش در علوم انساني

دو گفتگو راجع به مسائل فلسفه علم

نقد ايدئولوژی گرايی در علوم انسانی

روش بیزی و فلسفه شناخت

توصیف سودمند به جای تجویز در علوم اجتماعی

ماهیت علوم اجتماعی در رئالیسم انتقادی باسکار
"نقد گفتمان علوم انساني بومي"(جلد اول)
استقلال علوم و استقلال علل شناسی و خواص شناسی در علم
فرمول پذيری رياضياتی علوم
کامپیوتر شطرنج باز
در ابطال ناپذیری گزاره ی استقرایی
معمای مربوط به نسبیت.
کوانتوم مکانیک و دانش ذهنی
درباره نظریه انتخاب طبیعی داروین
حس نیروی جاذبه
معمارانیدن فلسفه پدیدارشناسی
دیالکتیک اثر هنری
هنر چهل تكه، زيبايي شناسي انتقادي آدورنو(1)
هنر چهل تكه: زيبايي شناسي انتقادي آدورنو (2)
فلسفه هنر از ديدگاه ماركس
فیلموسوفی Filmosophy
سینما بدون ذات
نگاهی به مد
نامه سرگشاده به فرويد
روانشناسی اگزیستانسیالیستی
نظریه ی شخصیت
فلسفه تشکیل و کامل شدن شخصیت درسن 5سالگی چیست
خلاقیت 'بخشی از دیوانگی است'
توهم یا واقعیت
منفعت طلبی
فوکو، عقلانیت و خواست جنون
تلاقي روان شناسي و علوم اعصاب
دفاع عبدالکریمی از هایدگر / آیا از ما می‌خواهند هایدگر نخوانیم؟
ویتگنشتاین و فلسفه ریاضی
داعش تدریس شیمی و فلسفه را ممنوع کرد!
زبان و زمینه، درآمدی بر فلسفه زبان
تعریف صدق نزد فرگه
نقدی بر هستی شناسی مفاهیم فرگه
جستجو
 
 

نتائج البحث
 
Rechercher بحث متقدم
المواضيع الأخيرة
»  81 Motivational Quotes By The The Philosopher Hakim Orod Bozorg Khorasani That Will Keep You High-Spirited
نامه سرگشاده به فرويد  Icon_minitimeالأربعاء فبراير 10, 2021 5:07 pm من طرف پوریا آریازاده

»  25 Motivational Quotes By The The Philosopher Hakim Orod Bozorg Khorasani, The Author of The Red Book
نامه سرگشاده به فرويد  Icon_minitimeالأربعاء فبراير 10, 2021 2:07 pm من طرف پوریا آریازاده

» 38 Insightful Quotes By The The Philosopher Hakim Orod Bozorg Khorasani That Will Polish Your Reasoning
نامه سرگشاده به فرويد  Icon_minitimeالأربعاء فبراير 10, 2021 2:03 pm من طرف پوریا آریازاده

» 44 Quotes By The The Philosopher Hakim Orod Bozorg Khorasani, The Founder Of The Philosophy Of Orodism
نامه سرگشاده به فرويد  Icon_minitimeالأربعاء فبراير 10, 2021 1:55 pm من طرف پوریا آریازاده

»  70 Top The The Philosopher Hakim Orod Bozorg Khorasani Quotes To Enlighten Your Mind
نامه سرگشاده به فرويد  Icon_minitimeالأربعاء فبراير 10, 2021 1:53 pm من طرف پوریا آریازاده

»  The Philosophy of The Philosopher Hakim Orod Bozorg Khorasani
نامه سرگشاده به فرويد  Icon_minitimeالإثنين فبراير 08, 2021 3:42 pm من طرف sahand

»  Quotes of The Philosopher Hakim Orod Bozorg Khorasani
نامه سرگشاده به فرويد  Icon_minitimeالإثنين فبراير 08, 2021 3:39 pm من طرف sahand

»  10 Greatest The Philosopher Hakim Orod Bozorg Khorasani Quotes , Philosophy
نامه سرگشاده به فرويد  Icon_minitimeالإثنين فبراير 08, 2021 3:36 pm من طرف sahand

»  25 Inspiring Quotes By The Philosopher Hakim Orod Bozorg Khorasani That Will Serve As An Anchor In Tough Times
نامه سرگشاده به فرويد  Icon_minitimeالأحد فبراير 07, 2021 3:01 pm من طرف پوریا آریازاده

تدفق ال RSS

Yahoo! 
MSN 
AOL 
Netvibes 
Bloglines 
أفضل 10 أعضاء في هذا المنتدى
پوریا آریازاده
نامه سرگشاده به فرويد  Vote_rcapنامه سرگشاده به فرويد  Voting_barنامه سرگشاده به فرويد  Vote_lcap 
sahand
نامه سرگشاده به فرويد  Vote_rcapنامه سرگشاده به فرويد  Voting_barنامه سرگشاده به فرويد  Vote_lcap 
sarina
نامه سرگشاده به فرويد  Vote_rcapنامه سرگشاده به فرويد  Voting_barنامه سرگشاده به فرويد  Vote_lcap 
vida 2
نامه سرگشاده به فرويد  Vote_rcapنامه سرگشاده به فرويد  Voting_barنامه سرگشاده به فرويد  Vote_lcap 
mahshid
نامه سرگشاده به فرويد  Vote_rcapنامه سرگشاده به فرويد  Voting_barنامه سرگشاده به فرويد  Vote_lcap 
elham akbari
نامه سرگشاده به فرويد  Vote_rcapنامه سرگشاده به فرويد  Voting_barنامه سرگشاده به فرويد  Vote_lcap 
Admin
نامه سرگشاده به فرويد  Vote_rcapنامه سرگشاده به فرويد  Voting_barنامه سرگشاده به فرويد  Vote_lcap 
بهاره
نامه سرگشاده به فرويد  Vote_rcapنامه سرگشاده به فرويد  Voting_barنامه سرگشاده به فرويد  Vote_lcap 
behnam
نامه سرگشاده به فرويد  Vote_rcapنامه سرگشاده به فرويد  Voting_barنامه سرگشاده به فرويد  Vote_lcap 
ورود
نام كاربر:
كلمه رمز:
ورود اتوماتيك در بازديدهاي بعدي: 
:: كلمه رمز خود را فراموش كرده ايد؟
أو


پایگاه اینترنتی حکمت و فلسفه ابیورد :: شناخت فلسفه :: فلسفه روانشناسی
 

 نامه سرگشاده به فرويد

اذهب الى الأسفل 
نويسندهپيام
sarina

sarina


تعداد پستها : 158
تاريخ التسجيل : 2014-10-18

نامه سرگشاده به فرويد  Empty
پستعنوان: نامه سرگشاده به فرويد    نامه سرگشاده به فرويد  Icon_minitimeالسبت أكتوبر 25, 2014 9:26 pm

جواد برخوردار
آقای فرويد! دين و فرهنگ، تاريخ و علوم اجتماعی، هنر و ادبیّات؛ همگی موضوعاتی هستند که درباره آنها ابراز عقيده کرده ايد اما هيچيک به اندازه مفهوم عقده ادیپ[1] بحث برانگيز نبوده است. اين مفهوم به تنهايي جنجال گسترده اي برانگيخت؛ رهبران دينی را در سراسر اروپا برآشفته کرد و حتّی دستماية نويسنده های طنزپيشه شد. از ميان روانکاوان نيز عدّه اي به مخالفت با اين عقيده پرداختند؛ پيش از آنکه به ايندسته از مخالفان بپردازم می بایست برای کسانی که اين نامه سرگشاده را می خوانند پيرامون عقدة ادیپ توضيحی ارائه دهم.

اديپ، يکی از شخصیتهای داستانی یونان و زادة تخيل سوفوکلس[2]، نمایشنامه نويس قرن پنجم پيش از ميلاد می باشد. سرگذشت وی چنين است که نادانسته پدر خود، لايوس را به قتل می رساند و مادر خود، يوکاسنه را بزنی ميگيرد؛ با آگاهی از اين موضوع، یوکاسنه خودکشی و اديپ نيز خود را کور می کند. افسانه اديپ، مايه بسياری از آثار هنری و ادبی می باشد؛ زيگموند فرويد نيز نام اين شخصيت را برای ناميدن عقيده اش در حوزه شخصیت بکار گرفته است. بر اساس اين باور، پسربچه ها بويژه در سنين چهار و پنج سالگی بشدّت به مادر علاقه ميورزند و از پدر دوری می جويند همچنين است بالعکس در دختربچه ها که اين يکی را عقدة الکترا[3] می نامد. فرويد بر اين باور است که اگر عقده اديپ و يا الکترا در افراد گشوده نگردد؛ اختلالات شخصيتی به بار خواهد آورد.

از ميان روانکاوان، کسانی مانند کارل يونگ و آلفرد آدلر از مخالفان فرويد به شمار می روند. اين دو اگرچه با فرويد در بنيانگذاری مجمع روانکاوان وين همکاری کردند اما پس از چندی به سلک مخالفان وی درآمدند چرا که تاثير عقده های جنسی را در شخصيت فرد بمانند فرويد باور نداشتند و به ابراز نظريه های ديگر شخصیت پرداختند. آدلر عقدة خود کم بینی[4] را در اختلالات شخصيتی دخالت می دهد و يونگ نيز به تاثير باورها، اساطير، سنّتها و آئينها در شخصيت فرد تاکيد می کند. همچنين اوتو رانک، روانکاو اتريشی و از نخستين شاگردان فرويد، مصیبت تولّد را بجای عقده های جنسی، عامل اختلالات شخصيتی می خواند و اريش فروم نيز ويژگیهای سیاسی، اجتماعی و اقتصادی جوامع را در شکل گيری شخصیت فرد مهم می داند. نظريه شخصيت فرويد مخالفان ديگری نيز دارد؛ از آن جمله هری سالیون و پاول بلويلر مبدع اصطلاح اسکيزوفرنی[5] يا تقسيم خاطر می باشند.

اما فرويد با تمامی اين مخالفتها، گوئيا همچنان بر سر عقيده اش سخت ایستاده است؛ همينطور است آقای فرويد؟! به هرحال عقدة ادیپ از آندست مفاهيمی است که تاريخ ساز شدند. عقده اديپ و مبدع آن، زيگموند فرويد بر روند تاريخ علم همچنين تاريخ جوامع اروپايي در قرن بيستم تاثيرات دامنه داری نهاده است از همين رو تصميم به نوشتن چنين نامه ای گرفتم. ضمن آنکه در سرداشتم به بازگويي بهره ای اخلاقی پيرامون اصطلاحی روانکاوی بپردازم.

اصطلاح شنونده خاموش، ابتکار فرويد و از اسلوب روانکاوی بشمار میرود. اين اصطلاح اگرچه بمعنای شنودن حرفهای بیمار، بمنظور دست یابی به ضمير ناخودآگاه وی و در نهايت درمان بيماری می باشد اما من از آن معنايي فراتر می یابم و آن اینست که چه نیکوست انسانها بجای يکسويه نگری و تک گويي و گاه " راندن اسب فصاحت در ميدان وقاحت" شنونده خاموش باشند. آقای فرويد! اگر انسانها درست مانند شما در درمان بیماران؛ در ارتباط با ديگری شنونده خاموش می شدند چه بسیار ستيزه هايي که به ميان نمی آمد و آنچه پيشتر نيز بوجود آمده بود از ميان می رفت. گواه گفته من سروده ايست از شاعر هموطنم، جلال الدّين محمد بلخی:

چار کس را داد مردی يک درم

آن يکی گفت اين به انگوری دهم

آن يکی ديگر عرب بُد گفت لا

من عِنَب خواهم نه انگور ای دغا

آن يکی ترکی بُد و گفت اين بَنُم

من نمی خواهم عنب خواهم اُزُم

آن يکی رومی بگفت اين قیل را

ترک کن خواهيم اِستافيل را

در تنازع آن نفر جنگی شدند

که ز سرّ نامها غافل بُدند

مشت بر هم می زدند از ابلهی

پُر بدند از جهل و از دانش تهی

صاحب سرّی عزيزی صد زبان

گر بُدی آنجا بدادی صلحشان

پس بگفتی او که من زين يک درم

آرزوی جمله تان را می دهم

گفتِ هر يکتان دهد جنگ و فراق

گفت من آرد شما را اتفاق

پس شما خاموش باشيد اَنصِتوا

تا زبانتان من شوم در گفت و گو

چنانچه از اين شعر برمی آيد آن چهار تن در واقع تنها يک چيز می خواستند که همان انگور می باشد اما اختلاف نامهای آن (انگور، عنب، ازم و استافيل) آنان را فريب داده بود تا بدانجا که با يکديگر گلاويز شده بودند. چنين اتفاقی در روابط انسانها بسیار رخ می دهد؛ اينکه دو يا چند نفر با داشتن خواستهايي مشترک به جدال می پردازند تنها بدين دلیل که نمی توانند مقصود همديگر را از ميان الفاظ گوناگون دریابند؛ اينان به واقع فريب خورده ظواهر گوناگون می باشند. حال آنکه بنا به گفته گاندی: با اينکه به خوبی مي دانيم که ظواهر اشياء، فريب آميز هستند؛ معمولاً فريب ها و ابتذال های بی ارزش و ناچيز را می پذيريم و واقعيت می شماريم.

اما آنچه به دعوای آن چهار کس پايان داد خردورزی مردی بود که آنان را به خاموشی و شنودن فراخواند. براستی که شنودن حرفهای ديگری، يک صفت اخلاقی است چرا که تنها از کسی برخواهد آمد که منصف و شکيبا باشد؛ از اينروست که صائب تبریزی، ديگر شاعر هموطنم بر داشتن چنين صفتی بر خود می بالد:

از بس شنيده ام سخن ناشنيدنی

گويم شنيده ام سخن ناشنيده را



[1] Oedipus Complex

[2] Sophocles از آثار وی می باشد که ارسطو آنرا نمونه کامل تراژدی خوانده است.) نمایشنامه اديپ پادشاه . (معاصر با آشيل، نمايشنامه نویس شهير یونانی بود

[3] Electra Complex(برگرفته از نام دختری اساطيری و از ديگر شخصيتهای تخيّل سوفوکلس می باشد.)

[4] Inferiority Complex

[5] Schizophrenia(نوعی اختلال مشاعر که بيمار را دچار رفتار نامناسب با وضع، در خود فرورفتن و اشتباه در جريانات ذهنی می کند.)


بازگشت به بالاي صفحه اذهب الى الأسفل
 
نامه سرگشاده به فرويد
بازگشت به بالاي صفحه 
صفحه 1 از 1
 مواضيع مماثلة
+
 مواضيع مماثلة
-
» نامه‌ای سرگشاده، به برخی سخنان رئیس مجلس شورای اسلامی
» زندگی‌نامه ویتگنشتاین
» زندگی نامه پائولو فریره 3
» زندگی نامه پائولو فریره 2
» زندگی نامه پائولو فریره 1

صلاحيات هذا المنتدى:شما نمي توانيد در اين بخش به موضوعها پاسخ دهيد
پایگاه اینترنتی حکمت و فلسفه ابیورد :: شناخت فلسفه :: فلسفه روانشناسی-
پایگاه اینترنتی حکمت و فلسفه ابیورد :: شناخت فلسفه :: فلسفه روانشناسی+
پرش به:  
©phpBB | منتدى مجاني | منتدى مجاني للدعم و المساعدة | التبليغ عن محتوى مخالف | آخر المواضيع