پایگاه اینترنتی حکمت و فلسفه ابیورد
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.
پایگاه اینترنتی حکمت و فلسفه ابیورد
پایگاه اینترنتی حکمت و فلسفه ابیورد

به انجمن حکمت و فلسفه ابیورد خوش آمدید
 
الرئيسيةمكتبة الصورأحدث الصورجستجو
سوال جستجو
نتائج البحث
بحث متقدم بحث متقدم
ثبت نامورود
فهرست پایگاه اینترنتی حکمت و فلسفه ابیورد

چرا آمریکا فیلسوف بزرگ ندارد ؟
گفتگویی با آلبر کامو
برترین هنر کدام است ؟

مدرنیته در برابر پست مدرنیته

شک و یقین در هنر وفلسفه

امر قدسیِ یونان و عسرت مدرنیته (متن کامل)

باشلار و گستره روانشناختی امر تخیل

شش پرسش اساسی درباره هنر پست مدرن

نيچه، داستايوسكي، نهيليسم
زیبایی شناسی اگزیستانسیالیستی و سینما

فلسفه موسیقی

میراثی از فلسفه باستان: موسیقی کیهانی

اسلاوی ژیژک و نگرشی روانکاوانه به سینما

زیباشناسی دیوید هیوم
مفهوم فرم در هنر
بازنمایی‌ در فلسفه‌ هنر

بررسی تطبیقی فن شعر ارسطو و بوطیقای خواجه نصیر طوسی

سنت آگوستین و ماهیت دیالکتیک هنر

تدریس شفا و قانون در اروپا

زندگینامه حکیم ارد بزرگ

آشنایی با دکتر غلامرضا اعواني
زندگی‌نامه ویتگنشتاین
آشنایی با پائولو فریره فیلسوف بزرگ تعلیم و تربیت
دکتر سید جواد طباطبایی

زندگينامه دكتر سيديحيي يثربي
زندگی و آثار کواین

براين مگي

ژیل دلوز

«ويلارد ون ارمان كواين»

زندگی و اندیشه ریچارد ررتی

دکتر ضیاء موحد

جان ديويي

دکتر سعید انواری

دکتر محمد خوانساری

دکتر نصرالله حکمت

دکتر قاسم پورحسن

دکتر عبدالکریم رشیدیان

دکتر فرشته نباتی

سر مایکل دامت

دکتر سروش دباغ

جان هیک

دكتر سيد احمد فرديد

لوئی ‌آلتوسر

دکتر کریم مجتهدی

زندگی من ؛ گفتگو با استاد ملکیان

داوریِ داوری و خروش سروش

دکتر محمد اردشیر

هیوم پیامبرِ ویتگنشتاین

اهمیت کارل پوپر - ماریو بارگاس یوسا

ریشه‌های جهانی شدن به قرن 16 باز می‌گردد

دونالد دیویدسن

نقد بومي سازي غايت و روش در علوم انساني

دو گفتگو راجع به مسائل فلسفه علم

نقد ايدئولوژی گرايی در علوم انسانی

روش بیزی و فلسفه شناخت

توصیف سودمند به جای تجویز در علوم اجتماعی

ماهیت علوم اجتماعی در رئالیسم انتقادی باسکار
"نقد گفتمان علوم انساني بومي"(جلد اول)
استقلال علوم و استقلال علل شناسی و خواص شناسی در علم
فرمول پذيری رياضياتی علوم
کامپیوتر شطرنج باز
در ابطال ناپذیری گزاره ی استقرایی
معمای مربوط به نسبیت.
کوانتوم مکانیک و دانش ذهنی
درباره نظریه انتخاب طبیعی داروین
حس نیروی جاذبه
معمارانیدن فلسفه پدیدارشناسی
دیالکتیک اثر هنری
هنر چهل تكه، زيبايي شناسي انتقادي آدورنو(1)
هنر چهل تكه: زيبايي شناسي انتقادي آدورنو (2)
فلسفه هنر از ديدگاه ماركس
فیلموسوفی Filmosophy
سینما بدون ذات
نگاهی به مد
نامه سرگشاده به فرويد
روانشناسی اگزیستانسیالیستی
نظریه ی شخصیت
فلسفه تشکیل و کامل شدن شخصیت درسن 5سالگی چیست
خلاقیت 'بخشی از دیوانگی است'
توهم یا واقعیت
منفعت طلبی
فوکو، عقلانیت و خواست جنون
تلاقي روان شناسي و علوم اعصاب
دفاع عبدالکریمی از هایدگر / آیا از ما می‌خواهند هایدگر نخوانیم؟
ویتگنشتاین و فلسفه ریاضی
داعش تدریس شیمی و فلسفه را ممنوع کرد!
زبان و زمینه، درآمدی بر فلسفه زبان
تعریف صدق نزد فرگه
نقدی بر هستی شناسی مفاهیم فرگه
جستجو
 
 

نتائج البحث
 
Rechercher بحث متقدم
المواضيع الأخيرة
»  81 Motivational Quotes By The The Philosopher Hakim Orod Bozorg Khorasani That Will Keep You High-Spirited
نظریه ی شخصیت  Icon_minitimeالأربعاء فبراير 10, 2021 5:07 pm من طرف پوریا آریازاده

»  25 Motivational Quotes By The The Philosopher Hakim Orod Bozorg Khorasani, The Author of The Red Book
نظریه ی شخصیت  Icon_minitimeالأربعاء فبراير 10, 2021 2:07 pm من طرف پوریا آریازاده

» 38 Insightful Quotes By The The Philosopher Hakim Orod Bozorg Khorasani That Will Polish Your Reasoning
نظریه ی شخصیت  Icon_minitimeالأربعاء فبراير 10, 2021 2:03 pm من طرف پوریا آریازاده

» 44 Quotes By The The Philosopher Hakim Orod Bozorg Khorasani, The Founder Of The Philosophy Of Orodism
نظریه ی شخصیت  Icon_minitimeالأربعاء فبراير 10, 2021 1:55 pm من طرف پوریا آریازاده

»  70 Top The The Philosopher Hakim Orod Bozorg Khorasani Quotes To Enlighten Your Mind
نظریه ی شخصیت  Icon_minitimeالأربعاء فبراير 10, 2021 1:53 pm من طرف پوریا آریازاده

»  The Philosophy of The Philosopher Hakim Orod Bozorg Khorasani
نظریه ی شخصیت  Icon_minitimeالإثنين فبراير 08, 2021 3:42 pm من طرف sahand

»  Quotes of The Philosopher Hakim Orod Bozorg Khorasani
نظریه ی شخصیت  Icon_minitimeالإثنين فبراير 08, 2021 3:39 pm من طرف sahand

»  10 Greatest The Philosopher Hakim Orod Bozorg Khorasani Quotes , Philosophy
نظریه ی شخصیت  Icon_minitimeالإثنين فبراير 08, 2021 3:36 pm من طرف sahand

»  25 Inspiring Quotes By The Philosopher Hakim Orod Bozorg Khorasani That Will Serve As An Anchor In Tough Times
نظریه ی شخصیت  Icon_minitimeالأحد فبراير 07, 2021 3:01 pm من طرف پوریا آریازاده

تدفق ال RSS

Yahoo! 
MSN 
AOL 
Netvibes 
Bloglines 
أفضل 10 أعضاء في هذا المنتدى
پوریا آریازاده
نظریه ی شخصیت  Vote_rcapنظریه ی شخصیت  Voting_barنظریه ی شخصیت  Vote_lcap 
sahand
نظریه ی شخصیت  Vote_rcapنظریه ی شخصیت  Voting_barنظریه ی شخصیت  Vote_lcap 
sarina
نظریه ی شخصیت  Vote_rcapنظریه ی شخصیت  Voting_barنظریه ی شخصیت  Vote_lcap 
vida 2
نظریه ی شخصیت  Vote_rcapنظریه ی شخصیت  Voting_barنظریه ی شخصیت  Vote_lcap 
mahshid
نظریه ی شخصیت  Vote_rcapنظریه ی شخصیت  Voting_barنظریه ی شخصیت  Vote_lcap 
elham akbari
نظریه ی شخصیت  Vote_rcapنظریه ی شخصیت  Voting_barنظریه ی شخصیت  Vote_lcap 
Admin
نظریه ی شخصیت  Vote_rcapنظریه ی شخصیت  Voting_barنظریه ی شخصیت  Vote_lcap 
بهاره
نظریه ی شخصیت  Vote_rcapنظریه ی شخصیت  Voting_barنظریه ی شخصیت  Vote_lcap 
behnam
نظریه ی شخصیت  Vote_rcapنظریه ی شخصیت  Voting_barنظریه ی شخصیت  Vote_lcap 
ورود
نام كاربر:
كلمه رمز:
ورود اتوماتيك در بازديدهاي بعدي: 
:: كلمه رمز خود را فراموش كرده ايد؟
أو


پایگاه اینترنتی حکمت و فلسفه ابیورد :: شناخت فلسفه :: فلسفه روانشناسی
 

 نظریه ی شخصیت

اذهب الى الأسفل 
نويسندهپيام
sarina

sarina


تعداد پستها : 158
تاريخ التسجيل : 2014-10-18

نظریه ی شخصیت  Empty
پستعنوان: نظریه ی شخصیت    نظریه ی شخصیت  Icon_minitimeالسبت أكتوبر 25, 2014 9:24 pm

شخصیت انسان کلافی پیچیده از بسیاری هست ها و نیست ها و بایدها و نبایدهاست . همه ی تجربیات ، ادراکات ، احساسات ، معقولات همه و همه با هم توده ای را تشکیل می دهند که در ذهن و در جریان آگاهی جای گرفته و آنرا متعین می کند . واژه ی شخصیت از شخص یا تشخص می آید و تشخص یعنی چیزی مشخص و معین و تعیین شده و معلوم . هر فردی با فرد دیگر متفاوت است و این تفاوت تنها جنبه ی ظاهری نداشته بلکه بیشتر جنبه ی باطنی و درونی و شخصیتی دارد . ما شخصیت های بسیار متفاوتی داریم که هرکدام در ابعاد گوناگون با دیگری در تفاوت یا تعارض و یا تضاد و تناقض است . این شخصیت ها از کجا ناشی می شوند ؟ خواستگاه اینها در چیست ؟
شخصیت همانطور که گفتیم ناشی شده از بسیاری از علل و عوامل خارجی است . مخصوصاً تجربیات که بسیار در تشخص دهی به فرد ایفای نقش می کنند . بطور عمده می توانیم به 2 مورد از مهمترین عوامل تشخص دهی به فرد را دسته بندی کنیم : 1- جامعه 2- تاریخ . جامعه به عنوان مهمترین عاملیست که می تواند فرد را اجتماعی کرده یا به عبارتی دیگر متشخص گرداند و تاریخ هم که خود روندیست در دل جامعه این هم خود امری اجتماعی بوده و باز ریشه در جامعه دارد . بنابراین به عقیده ی ما جامعه مهمترین رکن اساسی تشخص دهی به فرد است . ما هر آنچه را که بتوانیم با آن در تعامل بیشتر و بهتری باشیم به همان میزان می توانیم از میزان تشخص بیشتری هم برخوردار گردیم . جامعه یعنی جمعی از آگاهی هایی که هرکدام بسته به نیازها و علاقه مندی ها و فعالیت ها و کنش ها دچار شخصیت های مختلف شده اند میتواند در ایجاد شخصیت در هر فرد نوظهوری بسیار بسیار تاثیر گذار باشد . تا جائیکه ما در جریان روزمرگی و تکرار و مکرراتی که در سطح پهن دامنه در جامعه می بینیم می توانیم به وضوح بنگریم که بسیاری از افراد شرطی شده یا رباطیزه شدند چنانکه هر روز همان کارهایی را می کنند که دیروز می کردند و این روند تا پایان زندگی شان هم ادامه دارد و هیچ دگرگونی و تحولی هم ایجاد نمی شود . اسامی که در محیط پیرامون خود می بینیم مانند حسن و حسین و ... تنها کدهای اجتماعی هستند که به توسط جامعه انتخاب شده و برای شناسایی و به کار گیری مورد استفاده قرار می گیرند . و به جرات حتی می توان گفت این اسامی نه تنها خود کدهای شناسا هستند بلکه منیتی که در ذهن و آگاهی هر فرد چونان بذری به توسط جامعه کاشته شده هم خود عواملی هستند برای نگهداری اجتماع از تلاشی و نابودی . من های ایستا ، من های غیرمتفکر و من های روزمره و رباطیزه درواقع جز سربازان جامعه نیستند که کاملاً در گرو آن قرار داشته و صرفاً کاری را می کنند که آن می خواهد .
اما شخصیت در حوزه ی متافیزیک تفسیر دیگری دارد . از اینجهت که آیا می توان به دوآلیسم معتقد شد و شخصیت اجتماعی را از شخصت فردی و درونی جدا ساخت ؟ منظور ما از فردیت حوزه ی خارج از شخصیت است به عبارتی آیا رهای از شخصیت هر فرد می توانیم قائل به خودآگاهی شویم ؟ اگر شخصیت ما به یکباره فرو ریزد یا به تدریج نابود شود آیا می توانیم هنوز خودآگاه باشیم ؟ می توان اینگونه گفت که شخصیت چسبیده به آگاهی است و با اینوصف به عقیده ی ما انسان می تواند از شخصیت عبور کرده و به وادی آزادی برسد . عبور از شخصیت یعنی عبور از همه ی ارزش ها و باید ها و نباید ها که البته این را پوچی هم نامیدند . خالی شدن از این مجموعه مفاهیم که به شکل یک توده ی متمرکز به نام شخصیت درآمده هم می تواند معنای آزادی داشته باشد و هم پوچی . آزاد شدن از همه ی مفاهیم ، بایدها و نبایدها و ارزش ها آیا به واقع خواسته ی انسان است ؟ و جاودانگی هم به عقیده ی ما همین رهایی از مفاهیم است در این رهایی است که حتی مفهوم زمان هم از بین می رود البته همه ی این اتفاقات در حوزه ی فردی میسر است . آیا انسان به دنبال چنین جاودانگی است ؟ چیزی که او را از شخصیت تهی می کند و به تنهایی سوق می دهد ؟ می دانیم که عرفاً کسی به دنبال چنین آزادی و جاودانگی نیست همه می خواهند هم شخصیت داشته باشند و هم ابدی باشند .
به هرحال به نظر می رسد انسان در ورای شخصیت خود همچنان می تواند خودآگاه باشد اما نه آن خودی آن خودی اجتماعی است و نه آن آگاهی همان آگاهی اجتماعی و با اینوصف شخصیت همواره به دنبالش است اما او در شخصیت نمی زید بلکه با شخصیت زندگی می کند .
دوآلیسم در فلسفه ی دکارت مطرح بوده و و بعدها در فلسفه ی کانت به نوعی ادامه پیدا کرد با طرح مساله ی سوژه ی استعلایی و شی فی نفسه اما در ایده آیسم مطلق هگل این موضع دوبنی به نقد کشیده شده و به وحدت گرایی و یکتایی سوژه با ابژه رسید. فلسفه مدرن به توافقی دست یافت که یکتایی سوبژکتیویته با ابژکتیویته را معتقد بود و در پسامدرنیته دقیقاً شاهد جدایی و افتراق این دو بودیم . همین مساله در روانشناسی فلسفی مطرح است مخصوصاً در نظریه ی شخصیت که آیا به واقع می توان شخصیت اجتماعی را از شخصیت فردی متمایز دانست یا خیر ؟ آیا انسان در ورای شخصیتی که دارد و منیت خویش همچنان می تواند ابراز هویت کند ؟ آیا شخصیت از هویت جداست یا ایندو یکی اند ؟

بازگشت به بالاي صفحه اذهب الى الأسفل
 
نظریه ی شخصیت
بازگشت به بالاي صفحه 
صفحه 1 از 1
 مواضيع مماثلة
+
 مواضيع مماثلة
-
» چهارمین همایش بین‌المللی نظریه انتقادی با عنوان "نظریه انتقادی و عدالت اجتماعی"
» فلسفه تشکیل و کامل شدن شخصیت درسن 5سالگی چیست
» نظریه های همه چیز (TOE)
» نظریه آشوب
» نظریه های نقادی در آموزش و پرورش

صلاحيات هذا المنتدى:شما نمي توانيد در اين بخش به موضوعها پاسخ دهيد
پایگاه اینترنتی حکمت و فلسفه ابیورد :: شناخت فلسفه :: فلسفه روانشناسی-
پایگاه اینترنتی حکمت و فلسفه ابیورد :: شناخت فلسفه :: فلسفه روانشناسی+
پرش به:  
©phpBB | Ahlamontada.com | منتدى مجاني للدعم و المساعدة | التبليغ عن محتوى مخالف | آخر المواضيع