پایگاه اینترنتی حکمت و فلسفه ابیورد
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.
پایگاه اینترنتی حکمت و فلسفه ابیورد
پایگاه اینترنتی حکمت و فلسفه ابیورد

به انجمن حکمت و فلسفه ابیورد خوش آمدید
 
الرئيسيةمكتبة الصورأحدث الصورجستجو
سوال جستجو
نتائج البحث
بحث متقدم بحث متقدم
ثبت نامورود
فهرست پایگاه اینترنتی حکمت و فلسفه ابیورد

چرا آمریکا فیلسوف بزرگ ندارد ؟
گفتگویی با آلبر کامو
برترین هنر کدام است ؟

مدرنیته در برابر پست مدرنیته

شک و یقین در هنر وفلسفه

امر قدسیِ یونان و عسرت مدرنیته (متن کامل)

باشلار و گستره روانشناختی امر تخیل

شش پرسش اساسی درباره هنر پست مدرن

نيچه، داستايوسكي، نهيليسم
زیبایی شناسی اگزیستانسیالیستی و سینما

فلسفه موسیقی

میراثی از فلسفه باستان: موسیقی کیهانی

اسلاوی ژیژک و نگرشی روانکاوانه به سینما

زیباشناسی دیوید هیوم
مفهوم فرم در هنر
بازنمایی‌ در فلسفه‌ هنر

بررسی تطبیقی فن شعر ارسطو و بوطیقای خواجه نصیر طوسی

سنت آگوستین و ماهیت دیالکتیک هنر

تدریس شفا و قانون در اروپا

زندگینامه حکیم ارد بزرگ

آشنایی با دکتر غلامرضا اعواني
زندگی‌نامه ویتگنشتاین
آشنایی با پائولو فریره فیلسوف بزرگ تعلیم و تربیت
دکتر سید جواد طباطبایی

زندگينامه دكتر سيديحيي يثربي
زندگی و آثار کواین

براين مگي

ژیل دلوز

«ويلارد ون ارمان كواين»

زندگی و اندیشه ریچارد ررتی

دکتر ضیاء موحد

جان ديويي

دکتر سعید انواری

دکتر محمد خوانساری

دکتر نصرالله حکمت

دکتر قاسم پورحسن

دکتر عبدالکریم رشیدیان

دکتر فرشته نباتی

سر مایکل دامت

دکتر سروش دباغ

جان هیک

دكتر سيد احمد فرديد

لوئی ‌آلتوسر

دکتر کریم مجتهدی

زندگی من ؛ گفتگو با استاد ملکیان

داوریِ داوری و خروش سروش

دکتر محمد اردشیر

هیوم پیامبرِ ویتگنشتاین

اهمیت کارل پوپر - ماریو بارگاس یوسا

ریشه‌های جهانی شدن به قرن 16 باز می‌گردد

دونالد دیویدسن

نقد بومي سازي غايت و روش در علوم انساني

دو گفتگو راجع به مسائل فلسفه علم

نقد ايدئولوژی گرايی در علوم انسانی

روش بیزی و فلسفه شناخت

توصیف سودمند به جای تجویز در علوم اجتماعی

ماهیت علوم اجتماعی در رئالیسم انتقادی باسکار
"نقد گفتمان علوم انساني بومي"(جلد اول)
استقلال علوم و استقلال علل شناسی و خواص شناسی در علم
فرمول پذيری رياضياتی علوم
کامپیوتر شطرنج باز
در ابطال ناپذیری گزاره ی استقرایی
معمای مربوط به نسبیت.
کوانتوم مکانیک و دانش ذهنی
درباره نظریه انتخاب طبیعی داروین
حس نیروی جاذبه
معمارانیدن فلسفه پدیدارشناسی
دیالکتیک اثر هنری
هنر چهل تكه، زيبايي شناسي انتقادي آدورنو(1)
هنر چهل تكه: زيبايي شناسي انتقادي آدورنو (2)
فلسفه هنر از ديدگاه ماركس
فیلموسوفی Filmosophy
سینما بدون ذات
نگاهی به مد
نامه سرگشاده به فرويد
روانشناسی اگزیستانسیالیستی
نظریه ی شخصیت
فلسفه تشکیل و کامل شدن شخصیت درسن 5سالگی چیست
خلاقیت 'بخشی از دیوانگی است'
توهم یا واقعیت
منفعت طلبی
فوکو، عقلانیت و خواست جنون
تلاقي روان شناسي و علوم اعصاب
دفاع عبدالکریمی از هایدگر / آیا از ما می‌خواهند هایدگر نخوانیم؟
ویتگنشتاین و فلسفه ریاضی
داعش تدریس شیمی و فلسفه را ممنوع کرد!
زبان و زمینه، درآمدی بر فلسفه زبان
تعریف صدق نزد فرگه
نقدی بر هستی شناسی مفاهیم فرگه
جستجو
 
 

نتائج البحث
 
Rechercher بحث متقدم
المواضيع الأخيرة
»  81 Motivational Quotes By The The Philosopher Hakim Orod Bozorg Khorasani That Will Keep You High-Spirited
دفاع عبدالکریمی از هایدگر / آیا از ما می‌خواهند هایدگر نخوانیم؟ Icon_minitimeالأربعاء فبراير 10, 2021 5:07 pm من طرف پوریا آریازاده

»  25 Motivational Quotes By The The Philosopher Hakim Orod Bozorg Khorasani, The Author of The Red Book
دفاع عبدالکریمی از هایدگر / آیا از ما می‌خواهند هایدگر نخوانیم؟ Icon_minitimeالأربعاء فبراير 10, 2021 2:07 pm من طرف پوریا آریازاده

» 38 Insightful Quotes By The The Philosopher Hakim Orod Bozorg Khorasani That Will Polish Your Reasoning
دفاع عبدالکریمی از هایدگر / آیا از ما می‌خواهند هایدگر نخوانیم؟ Icon_minitimeالأربعاء فبراير 10, 2021 2:03 pm من طرف پوریا آریازاده

» 44 Quotes By The The Philosopher Hakim Orod Bozorg Khorasani, The Founder Of The Philosophy Of Orodism
دفاع عبدالکریمی از هایدگر / آیا از ما می‌خواهند هایدگر نخوانیم؟ Icon_minitimeالأربعاء فبراير 10, 2021 1:55 pm من طرف پوریا آریازاده

»  70 Top The The Philosopher Hakim Orod Bozorg Khorasani Quotes To Enlighten Your Mind
دفاع عبدالکریمی از هایدگر / آیا از ما می‌خواهند هایدگر نخوانیم؟ Icon_minitimeالأربعاء فبراير 10, 2021 1:53 pm من طرف پوریا آریازاده

»  The Philosophy of The Philosopher Hakim Orod Bozorg Khorasani
دفاع عبدالکریمی از هایدگر / آیا از ما می‌خواهند هایدگر نخوانیم؟ Icon_minitimeالإثنين فبراير 08, 2021 3:42 pm من طرف sahand

»  Quotes of The Philosopher Hakim Orod Bozorg Khorasani
دفاع عبدالکریمی از هایدگر / آیا از ما می‌خواهند هایدگر نخوانیم؟ Icon_minitimeالإثنين فبراير 08, 2021 3:39 pm من طرف sahand

»  10 Greatest The Philosopher Hakim Orod Bozorg Khorasani Quotes , Philosophy
دفاع عبدالکریمی از هایدگر / آیا از ما می‌خواهند هایدگر نخوانیم؟ Icon_minitimeالإثنين فبراير 08, 2021 3:36 pm من طرف sahand

»  25 Inspiring Quotes By The Philosopher Hakim Orod Bozorg Khorasani That Will Serve As An Anchor In Tough Times
دفاع عبدالکریمی از هایدگر / آیا از ما می‌خواهند هایدگر نخوانیم؟ Icon_minitimeالأحد فبراير 07, 2021 3:01 pm من طرف پوریا آریازاده

تدفق ال RSS

Yahoo! 
MSN 
AOL 
Netvibes 
Bloglines 
أفضل 10 أعضاء في هذا المنتدى
پوریا آریازاده
دفاع عبدالکریمی از هایدگر / آیا از ما می‌خواهند هایدگر نخوانیم؟ Vote_rcapدفاع عبدالکریمی از هایدگر / آیا از ما می‌خواهند هایدگر نخوانیم؟ Voting_barدفاع عبدالکریمی از هایدگر / آیا از ما می‌خواهند هایدگر نخوانیم؟ Vote_lcap 
sahand
دفاع عبدالکریمی از هایدگر / آیا از ما می‌خواهند هایدگر نخوانیم؟ Vote_rcapدفاع عبدالکریمی از هایدگر / آیا از ما می‌خواهند هایدگر نخوانیم؟ Voting_barدفاع عبدالکریمی از هایدگر / آیا از ما می‌خواهند هایدگر نخوانیم؟ Vote_lcap 
sarina
دفاع عبدالکریمی از هایدگر / آیا از ما می‌خواهند هایدگر نخوانیم؟ Vote_rcapدفاع عبدالکریمی از هایدگر / آیا از ما می‌خواهند هایدگر نخوانیم؟ Voting_barدفاع عبدالکریمی از هایدگر / آیا از ما می‌خواهند هایدگر نخوانیم؟ Vote_lcap 
vida 2
دفاع عبدالکریمی از هایدگر / آیا از ما می‌خواهند هایدگر نخوانیم؟ Vote_rcapدفاع عبدالکریمی از هایدگر / آیا از ما می‌خواهند هایدگر نخوانیم؟ Voting_barدفاع عبدالکریمی از هایدگر / آیا از ما می‌خواهند هایدگر نخوانیم؟ Vote_lcap 
mahshid
دفاع عبدالکریمی از هایدگر / آیا از ما می‌خواهند هایدگر نخوانیم؟ Vote_rcapدفاع عبدالکریمی از هایدگر / آیا از ما می‌خواهند هایدگر نخوانیم؟ Voting_barدفاع عبدالکریمی از هایدگر / آیا از ما می‌خواهند هایدگر نخوانیم؟ Vote_lcap 
elham akbari
دفاع عبدالکریمی از هایدگر / آیا از ما می‌خواهند هایدگر نخوانیم؟ Vote_rcapدفاع عبدالکریمی از هایدگر / آیا از ما می‌خواهند هایدگر نخوانیم؟ Voting_barدفاع عبدالکریمی از هایدگر / آیا از ما می‌خواهند هایدگر نخوانیم؟ Vote_lcap 
Admin
دفاع عبدالکریمی از هایدگر / آیا از ما می‌خواهند هایدگر نخوانیم؟ Vote_rcapدفاع عبدالکریمی از هایدگر / آیا از ما می‌خواهند هایدگر نخوانیم؟ Voting_barدفاع عبدالکریمی از هایدگر / آیا از ما می‌خواهند هایدگر نخوانیم؟ Vote_lcap 
بهاره
دفاع عبدالکریمی از هایدگر / آیا از ما می‌خواهند هایدگر نخوانیم؟ Vote_rcapدفاع عبدالکریمی از هایدگر / آیا از ما می‌خواهند هایدگر نخوانیم؟ Voting_barدفاع عبدالکریمی از هایدگر / آیا از ما می‌خواهند هایدگر نخوانیم؟ Vote_lcap 
behnam
دفاع عبدالکریمی از هایدگر / آیا از ما می‌خواهند هایدگر نخوانیم؟ Vote_rcapدفاع عبدالکریمی از هایدگر / آیا از ما می‌خواهند هایدگر نخوانیم؟ Voting_barدفاع عبدالکریمی از هایدگر / آیا از ما می‌خواهند هایدگر نخوانیم؟ Vote_lcap 
ورود
نام كاربر:
كلمه رمز:
ورود اتوماتيك در بازديدهاي بعدي: 
:: كلمه رمز خود را فراموش كرده ايد؟
أو


پایگاه اینترنتی حکمت و فلسفه ابیورد :: شناخت فلسفه :: مکاتب فلسفی
 

 دفاع عبدالکریمی از هایدگر / آیا از ما می‌خواهند هایدگر نخوانیم؟

اذهب الى الأسفل 
نويسندهپيام
sarina

sarina


تعداد پستها : 158
تاريخ التسجيل : 2014-10-18

دفاع عبدالکریمی از هایدگر / آیا از ما می‌خواهند هایدگر نخوانیم؟ Empty
پستعنوان: دفاع عبدالکریمی از هایدگر / آیا از ما می‌خواهند هایدگر نخوانیم؟   دفاع عبدالکریمی از هایدگر / آیا از ما می‌خواهند هایدگر نخوانیم؟ Icon_minitimeالسبت أكتوبر 25, 2014 10:33 am


دفاع عبدالکریمی از هایدگر / آیا از ما می‌خواهند هایدگر نخوانیم؟
بیژن عبدالکریمی در نخستین شماره فرهنگ امروز نوشت: هایدگر را باید رادیکال‌ترین منتقد سنت تفکر غربی، مدرنیته و فرهنگ و تمدن جدید غرب تلقی کرد. عمق و ریشه‌ای بودن انتقادات وی به تمدن غرب با انتقادات رمانتیست‌های آلمانی، مارکس، کی یر که گور و فروید قابل مقایسه نیست و حتی شاید از انتقادات نیچه (علی رغم وجود همسویی‌هایی با وی) بنیادی‌تر باشد.
به گزارش خبرگزاری مهر، همزمان با انتشار یادداشت‌هایی جدید از مارتین هایدگر، فیلسوف آلمانی که بخشی از زندگی خود را در دوران هیتلر گذراند، واکنش‌هایی ژورنالیستی فراوانی در نشریات خارجی دیده شده است. ارتباط هایدگر با حزب ناسیونال سوسیالیسم (حزب نازی) امر مشهوری است اما در این یادداشت‌ها، که با توجه به رنگ جلدشان نامگذاری شده‌اند، هایدگر کوشیده است گرایش سیاسی خود را با افکار فلسفی هم توجیه نماید.

«دفترچه‌های سیاه» یا «یادداشت‌های سیاه» همچنین موضوع پرونده‌هایی در نشریات ایرانی شد. یکی از این نشریات «فرهنگ امروز» است که در شماره اول خود ذیل پرونده‌ای با عنوان «فرجام یک سکوت» تلاش کرده است تا به روایتی تازه از رابطه هایدگر با ناسیونال سوسیالیسم برسد. بیژن عبدالکریمی، استاد دانشگاه، در یکی از مقالات این پرونده فاشیست خواندن هایدگر را رسمی ناجوانمردانه توصیف نموده است.

عبدالکریمی مقاله خود را در ۱۰ بند تنظیم کرده و پس از اشاره به اهمیت فلسفی هایدگر، او را این‌چنین معرفی می‌کند: «هایدگر را باید رادیکال‌ترین منتقد سنت تفکر غربی، مدرنیته و فرهنگ و تمدن جدید غرب تلقی کرد. عمق و ریشه‌ای بودن انتقادات وی به تمدن غرب با انتقادات رمانتیست‌های آلمانی، مارکس، کی‌یرکه‌گور و فروید قابل مقایسه نیست و حتی شاید از انتقادات نیچه (علی رغم وجود همسویی‌هایی با وی) بنیادی‌تر باشد.»
عبدالکریمی در ادامه نوشته خود سوال اصلی را اینگونه مطرح می‌کند: «برجسته گنندگان خطای سیاسی هایدگر از مخاطب چه می‌خواهند و وی را به چه امری فرا می‌خوانند؟ آیا آنان از ما، متعاطیان فلسفه، خواهان‌اند تا هایدگر نخوانیم و بصیرت‌های بنیادین فلسفی و متافیزیکی و تلاش او برای گسست از سنت متافیزیک و عقلانیت تکنولوژیک جدید غربی، نقد سوبژکتیویسم دکارتی، تلاش به منظور گذر از نیهیلیسم و... را نادیده گرفته، در این بصیرت‌ها به تأمل نپردازیم؟»

از نظر عبدالکریمی «برجسته کنندگان خطای سیاسی هایدگر هواره می‌کوشند سایهٔ سنگین همکاری با فاشیسم را بر سر تفکر هایدگر نشان دهند و وانمود نمایند که به هیچ وجه نمی‌توان فلسفه و تفکر وی را از کردار سیاسی و گرایش وی به نازیسم جدا ساخت».

این استاد دانشگاه در توضیح این مطلب می‌نویسد: «بنده تا کنون بحثی اصیل در خصوص ارائهٔ مفاهیم و مقولاتی واسطه میان بصیرت‌های بنیادین انتولوژیک، اپیستمولوژیک و انسان‌شناختی تفکر هایدگر و ایدئولوژی فاشیسم مشاهده نکرده‌ام؛ جز این سخن سطحی و عوام فریبانهٔ آدورنو که تکیهٔ هایدگر بر «نحوه بودن اصیل دازاین» همسو با تکیهٔ فاشیست‌ها و راسیست‌ها بر اصالت‌های خونی، نژادی و قومی» است. این خطای آدورنو خطایی فاحش و نابخشودنی و حاصل تبدیل بحث وجودی و اگزیستانسیل هایدگر به بحثی سیاسی و ایدئولوژیک است»

وی ادامه می‌دهد: «بی‌تردید این نحوهٔ مواجهٔ ایدئولوژیک، یعنی این بیان که هر جا سخن از «اصالت آدمی» است ضرورتا تکیه بر اصالت‌های خونی، نژادی و قومی و لذا همسویی با فاشیسم و نازیسم است، خود توتالیتر‌ترین نحوه مواجهه با تاریخ تفکر و فرهنگ بشری و همسو با خشونت بار‌ترین سیاست‌ها، از جمله فاشیسم و نازیسم است».

عبدالکریمی پس از بحثی جدلی می‌نویسد: «اگر از پاره‌ای مشترکات لفظی، همچون تعبیر «اصالت» در زبان هایدگر و ادبیات فاشیست‌ها و وجود صرف برخی مشابهات ظاهری و بدون سیر در اصول و مبانی تفکر او بتوان خوانشی فاشیستی از تفکر این متفکر آلمانی ارائه داد، به دلایلی حقیقی‌تر و اصیل‌تر، یعنی به جهت وجود پاره‌ای مقولات مشترک در لیبرالیسم و تفکر هایدگر، امکان خوانشی لیبرالی از تفکر هایدگر، ظاهری موجه‌تر دارد.»

وی ریشه متهم کردن هایدگر به فاشیسم را انگیزه‌های ایدئولوژیک می‌داند که صاحبانش معتقدند: «هرگونه نقادی به غرب و عقل مدرن به معنای همسویی با اندیشه‌های ماقبل مدرن و نظام‌های سیاسی غیرلیبرالی است. این گونه مواجهه‌ها مبتنی بر این ثنویت اندیشی ایدئولوژیک است که تنها دو امکان در برابر تفکر وجود دارد: لیبرالیسم و فاشیسم. اگر شما مخالف لیبرالیسم هستید، پس فاشیست هستید. شق و امکان دیگری در برابر تفکر آدمی ندارد. لیکن اهل تفکر می‌دانند همواره امکانات متعدد و متکثری، فرا‌تر از آنچه نظام‌ها و شیوه‌های تفکر ایدئولوژیک به ما می‌نمایانند، در برابر تفکر آدمی وجود دارد. هایدگر از نقادان دمکراسی و لیبرالیسم است، اما از این سخن نمی‌توان این نتیجه را گرفت که وی فاشیست است.»

عبدالکریمی در بند پایانی نوشته خود با بحثی تاریخی شواهدی که تا کنون در خصوص فاشیست بودن هایدگر ارائه شده است را ناکافی و غیرقابل استناد معرفی می‌کند. از نظر او «هایدگر اساسا یک فرد سیاسی به شمار نمی‌رفت» اما با این حال «از‌‌ همان نخستین روزهای قبول پست ریاست دانشگاه فرایبورگ، تبلیغات و فعالیت‌های ضدیهودی دانشجویان نازیست را قدغن کرد و از نابود کردن کتاب‌های کتابخانهٔ دانشگاه (که نویسندگان آن‌ها یهودی بودند) سر باز زد». همچنین «هایدگر علنا و پیوسته مورد اعتراض مقامات محلی و ملی حزب نازیست قرار می‌گرفت و در نشریات محلی آن دوره، مقالاتی در حمله به هایدگر و حتی استهزای آثار او، مبنی بر اینکه این آثار هیچ گونه سنخیتی با اهداف ملی کشور و اهداف حزب ندارد، دیده می‌شود.»

از نظر عبدالکریمی هایدگر که ابتدا عضویت هیچ حزب سیاسی را نداشت، با استدلال یکی از مقامات محلی که او را از نظر حزب «غیرخودی» تلقی می‌کرد، متقاعد شد که با پذیرفتن عضویت حزب ناسیونال سوسیالیسم ارتباط خود را با وزارتخانه و دیگر مقامات مدیریتی حزب بهبود ببخشد و کارش در مقام ریاست دانشگاه را سهل‌تر کند. با این حال «هایدگر چهار ماه قبل از آنکه تمام قدرت در دست هیتلر قرار گیرد، از مقام خودش استعفا داد و در مراسم تودیع خودش و خوش آمد گویی به رئیس جدید دانشگاه، که عضو حزب نازی بود، شرکت نکرد».

نویسنده مقاله «رسم ناجوانمردانهٔ فاشیست خواندن هایدگر» در پایان نوشته خود تأکید می‌کند: «محدودیت‌ها و تضییقات متعددی همچون تحت نظر بودن کلاس‌های هایدگر، ممانعت از تشکیل برخی از کلاس‌های درس وی، ممنوع شدن نقل قول از برخی آثار هایدگر، حملات روزنامه‌ها و ایدئولوگ‌های رسمی حزب نازی به هایدگر، ممانعت از حضور هایدگر در پاره‌ای سمینارهای بین المللی فلسفه و در ‌‌نهایت، اعزام هایدگر سالخورده به عنوان سرباز به ساحل رود رَن برای خاکبرداری (در میان اساتید دانشگاه، هایدگر تنها استادی بود که چنین حکمی درباره‌اش صادر شد)، همه و همه نشان می‌دهد که فاشیست خواندن هایدگر تا چه حد ناجوانمردانه است.»

بازگشت به بالاي صفحه اذهب الى الأسفل
 
دفاع عبدالکریمی از هایدگر / آیا از ما می‌خواهند هایدگر نخوانیم؟
بازگشت به بالاي صفحه 
صفحه 1 از 1
 مواضيع مماثلة
+
 مواضيع مماثلة
-
» ویتگنشتاین از هایدگر می گوید
» منظور هایدگر از آخرالزمان به تمامیت رسیدن متافیزیک است

صلاحيات هذا المنتدى:شما نمي توانيد در اين بخش به موضوعها پاسخ دهيد
پایگاه اینترنتی حکمت و فلسفه ابیورد :: شناخت فلسفه :: مکاتب فلسفی-
پایگاه اینترنتی حکمت و فلسفه ابیورد :: شناخت فلسفه :: مکاتب فلسفی+
پرش به:  
©phpBB | منتدى مجاني | منتدى مجاني للدعم و المساعدة | التبليغ عن محتوى مخالف | آخر المواضيع