آموزش فلسفه به كودكان؛ پژوهشي در زمينه آموزش تفكر
سید منصور مرعشی[1]
چکیده
قدرت استدلال، داوري وتمييز ازاهميت انکار ناپذيري در زندگي فردي و حيات جمعي برخوردار است. نقش اين مهارت ها را در تفاهم ميان آدميان نميتوان ناديده گرفت. اگر دولتمردان و بانيان فرهنگ هر کشوري بخواهند آينده کشورشان را تضمين کنند بايد در فکر تعليم و آموزش توانايي هاي فکري و ذهني به نسل هاي جديد خود باشند. مطالعات و تحقيقات انجام شده نشان مي دهد كه دوران دانشگاه براي آموزش مهارت هاي ذهني و استدلالي افراد بسيار دير است و بايد اين کار را از دوره هاي کودکي شروع کرد؛ بدين ترتيب برنامه جديدي زير عنوان «فلسفه براي کودکان » طراحي شد و از آن طريق فلسفه وارد دبستانها و مدارس گرديد.
جهت مطالعه بیشتر و دانلود مقاله به ادامه مطلب بروید
1. عضو هيأت علمي دانشكده علوم تربيتي و روانشناسي دانشگاه شهيد چمران اهواز
Marashi_s@scu.ac.irآنچه «فلسفه براي كودكان» ناميده ميشود، تلاشي است براي بسط فلسفه، با اين هدف كه بتوان آن را مانند نوعي آموزش به كار برد. اين فلسفه، آموزشي است كه از فلسفه براي واداشتن ذهن كودك به كوشش در جهت پاسخگويي به نياز و اشتياقي كه به معنا دارد، بهره ميبرد. فلسفه براي كودكان با ارائه تعداد زيادي از تمرينها براي يافتن دلايل خوب بر داوريها، كودكان را تحت نوعي آموزش قرار ميدهد كه افق ديد آنها را وسيعتر ميسازد. اين برنامه به آنها ياد ميدهد كه چگونه بايد فكر كنند. فلسفه براي كودكان، برنامهاياست كه كودكان مدرسهاي را در تمام مباحث كلاسي در زمينه موضـوعات فلسفي مشاركت مي دهد. اين برنامه، بهبود تفكر كودكاناز طريق معرفي بسياري از «سؤالات بزرگ» به آنها و توانا ساختن آنها به بررسي چنين سؤالاتي است. با استفاده از اين برنامه، معلمان، كودكان را به تفكر عميق تر درباره ايدههايي كه پس كار مدرسهاي آنها قرار دارد، تشويق ميكنند.
واژگان کلیدی: آموزش فلسفه به کودکان، اجتماع پژوهشی، آموزش تفکر