به چند اشکال بنیادین اثر به عنوان نمونه اشاره می کنیم. عدم تسلط و آشنایی کافی نویسنده با فلسفه اسلامی و غربی در این اثر کاملا مشهود است. به عنوان مثال "در واقع از همان ابتدا که فرآیند فلسفیدن آغاز می شود و از لحظه ای که وجود واقعیت خارج از ذهن، مورد تصدیق قرار می گیرد، ناخواسته اصالت وجود نیز تایید می شود" (ص 35) ظاهرا نویسنده محترم از اینکه رئالیسم با اصالت وجود یکی نیست ناآگاه هستند. در مورد دیگری چنین نوشته اند "تحقق وجود، چه وجود خارجی و چه وجود ذهنی، قبل از گام نهادن در اندیشه، به طور پیشینی مورد تایید هر متفکری است" (ص 36) نویسنده محترم توجه ندارند که مکاتب فلسفی غیر رئالیست نافی وجود خارجی هستند.در ص 279 به رغم اینکه نقل قول عربی از کتاب صدرا آورده شده است ولی با این حال به جای مفهوم "علم" در "صدرا...بر مترادف بودن مفهوم شکر با مفهوم علم تاکید می کند" نویسنده محترم از "ذکر" در تبیین این نقل قول استفاده می کند.
عدم تسلط نویسنده با فلسفه در بخش "نظریه های کثرت گرا در ص 357 تا 384 بیشتر آشکار می شود. ایشان معرفت شناسی را با معرفت خلط می کنند و تکثر معرفت را با تکثر معرفت شناسی یکی می پندارند. در ص 362 ایشان بازی های زبانی ویتگنشتاین را تکثر معرفت شناختی می نامند! اگر هم بخواهیم تکثر معرفت شناختی در ویتگنشتاین را بپذیریم آنچنان که Barry Stroud به آن باور دارد به بازی های زبانی ارتباطی ندارد.
(در پاورقی همین صفحه language games به اشتباه game language نوشته شده است) عدم آشنایی با مفهوم Irony در فلسفه رورتی باعث شده است ایشان از آن بدین شکل یاد کنند "علم را تنها یکی از جلوه های فرهنگ بشری و یکی از زبان های مشترک در کنار زبان هنر، فلسفه و حتی طنز معرفی می کند" (ص 363) در این بخش نویسنده نظرات فیلسوفان علم، معرفت شناسان و صدرا را در مورد کثرت معرفت شناختی (به گفته ی خود مولف، در صورتی که در این مورد نیز معرفت و معرفت شناسی خلط شده است) در کنار هم قرار داده و با هم مقایسه می کند که یکی از دلایل می تواند این باشد که به تفاوت معنای science با knowledge توجه ندارند.
ادبیات این اثر در موارد زیادی به لحاظ علمی ناهنجار است. به عنوان مثال در ص 34 "همچنین دانشمندان ثابت کرده اند که اصالت وجود و ماهیت (هر دو) ممکن نیست".
دلالت های تربیتی منتج از مباحث فلسفی مطرح شده نیست و نویسنده محترم بدون سخن از فلسفه نیز می توانستند آنها را بیان کنند.
کتاب "نظریه اسلامی تعلیم و تربیت" در هزار نسخه به قیمت 7000 تومان در سال 1388 توسط انتشارات دانشگاه امام صادق به چاپ رسیده است. موارد پر رنگ شده در نقل قول ها از نویسنده نقد به منظور تاکید است. علم الهدی از کتاب خود به عنوان تلنگری در این زمینه یاد کرده است.