پايان نامههاي اين رشته با عنايت به مباحث و اهداف رشته بايد كيفي و فلسفي بوده و انجام كارهاي كمّي در اين حوزه «عموما» مردود مي باشد. با این حال هستند اساتیدی که همچنان به موضوعات کمی در این حیطه عشق می ورزند و هنوز تصمیمی برای این اندیشه در خود نمی بینند که در این رشته اساسا مباحثی مطرح می شود که جنبه فلسفی و تاریخی دارند و کمیت در آن ها کارساز نیست. استفاده از روشهاي تحقيق فلسفي نظير تحقيق تاريخي، پديدارشناسي، تحليل(هرمنوتيك)، تحليل محتوا از ضروريات انجام پايان نامه مي باشد. در پايان نامه ها نيز پرداختن به چالش ها و مسايل فراروي نظام آموزش وپرورش در حوزه نظري از اهميت بيشتر برخوردار است. در مجموع پايان نامههاي اين رشته بايد زمينه را براي تغيير پايان نامههاي ديگر رشتههاي علوم تربيتي نظير برنامه درسي، مديريت آموزشي و تكنولوژي آموزشي و فضا سازي براي نوسازي، بهسازي قلمرو علوم تربيتي را فراهم سازند...
از جمله موضوعاتی که می تواند در این رشته مورد توجه قرار گیرد بررسی آرای تربیتی و فلسفی فلاسفه های غربی و شرقی است. مثلا بررسی آراء تربیتی کنفوسیوس یا آگوستین و یا سهروردی می تواند موضوع خوبی باشد. البته باید توجه داشت که صرف بررسی آراء تربیتی آن ها نمی تواند چندان راهگشا باشد و دانشجو می بایست تلاش کند تا با یک دید انتقادی و تحلیلی به این موضوعات نگاه کند. توجه به یک موضوع از تمام ابعاد آن می تواند روش خوبی باشد تا یک پایان نامه موفق را بنویسیم. علاوه بر این بررسی آراء تربیتی فلاسفه تعلیم و تربیت معاصر چه آنان که شناخته شده تر هستند و چه آنان که دیدگاه هایشان چندان در کشور مطرح نشده است نیز می تواند عالی باشد. با توجه به این مهم که این رشته در حقیقت تلفیقی از تاریخ، فلسفه و آموزش و پرورش است حیطه موضوعی کار وسیع است و دانشجو محدودیتی از این لحاظ ندارد. از منظر تاریخی ما می توانیم مثلا زمینه های برون رفت از نظام سنتی تعلیم و تربیت را در قرن 10 هجری در ایران مورد بررسی قرار دهیم. و یا می توانیم سیر تاریخی رشد و پیشرفت سیستم آموزشی رسمی تعلیم و تربیت را در کشورهای مختلف بررسی کنیم و یا دگرگونی های آموزشی را در طول قرن های مختلف در کشورهای مختلف ارزیابی کنیم و به عنوان یک موضوع خوب آن را انتخاب کنیم. به هر حال در این رشته تنوع موضوعی فراوان است و همانند دیگر رشته های علوم تربیتی همانند مدیریت آموزشی و یا برنامه ریزی درسی محدود به بررسی یک موضوع عموما تکراری با توجیه آماری آن ها در نمود پایان نامه نیستیم...